Bloomberg – by膰 sob膮

30-01-2015

Odpalenie nowego portalu Bloomberg Business spowodowa艂o nie ma艂e zamieszanie. Zmiany by艂y zapowiadane od marca zesz艂ego roku, a jeszcze wcze艣niej zosta艂 pozyskany z The Verge, Joshua Topolsky – kt贸ry kierowa艂 omawianymi zmianami. Ten d艂ugi proces doprowadzi艂 do powstania portalu, kt贸ry nie potrzebuje PR-owego wsparcia, 偶eby u偶ytkownicy dostrzegli, 偶e zmierza on w innym kierunku ni偶 inni, z odwag膮 i pewno艣ci膮 siebie.

Zanim przejdziemy do analizy, sp贸jrzmy na te rebrandingi naszych rodzimych portali. WP, Onet, Interia, Gazeta, zrobi艂y sobie lifting a ich portale zosta艂y wy艂o偶one kafelkami zdj臋膰 i wygl膮daj膮 jak szablony na wordpressa. Nic wi臋cej, 偶adnej ingerencji typograficznej, zmiany siatki, czy pr贸by stworzenia wizualnego storytellingu.

Po co? Dla kogo nowy Bloomberg?

Zmiany portalu nie s膮 efektem strachu przed byciem nie modnym i ch臋ci膮 nad膮偶ania za trendami. Pow贸d jest prosty, kasa. Bloomberg traci艂 miliony dolar贸w na swojej dzia艂alno艣ci medialnej, a zarabia艂 na 艣wiadczonych przez siebie us艂ugach Terminal. I to jest dobry przyk艂ad na to jak design pomaga w osi膮ganiu cel贸w biznesowych. W szczeg贸lno艣ci, 偶e grup膮 docelow膮 s膮 u偶ytkownicy poszukuj膮cy news贸w biznesowych.

Troch臋 Historii:

Tak na przestrzeni lat zmienia艂 si臋 portal (藕r贸d艂o screen贸w).

2010 rok:

2011 rok:

2012 rok:

2013 rok:

2014 rok:

I obecna, omawiana wersja:

Design

Punkty zapalne

Wra偶enie jakie mo偶na odnie艣膰 po pierwszej wizycie, dobrze uj膮艂 Steven Perlberg z Wall Street Journal:

Wiele negatywnych opinii dotyczy jaskrawej kolorystyki, w szczeg贸lno艣ci niebieskiego. Ale czy to jest kluczowy problem? The Verge w 2011 roku te偶 spotka艂 si臋 z krytycznymi opiniami na temat ich kolorowych nak艂adek na zdj臋ciach, kt贸re jednak funkcjonuj膮 do tej pory. Inni u偶ytkownicy twierdz膮 偶e projekt si臋 posypa艂 (CSS) i z nim rozsypa艂a si臋 po ekranie tre艣膰. Wed艂ug mnie ta ilo艣膰 bieli jest czym艣 tak rzadko spotykanym, w czasach gdzie ka偶dy piksel to pieni膮dz, 偶e odwykli艣my od niej. Za to inaczej portal prezentuje si臋 w wersji mobilnej.

Kolejnym problemem by艂o usuni臋cie mo偶liwo艣ci komentarzy. Ale statystyki jakie przedstawi艂 Topolsky, m贸wi膮, 偶e raptem 1% wszystkich u偶ytkownik贸w, odwiedzaj膮cych portal komentowa艂o artyku艂y. I jest to pewna tendencja, bo wcze艣niej np. Reuters te偶 je usun膮艂. Czy sama jako艣膰 聽komentarzy jest warta utrzymania tej opcji? Poza tym, komentowanie i wyra偶anie swojej opinii przenosi si臋 do social media.

Tradycja

Bloomberg Businessweek to r贸wnie偶 drukowany magazyn, kt贸ry te偶 podzieli艂 opinie publiczn膮 w szczeg贸lno艣ci za spraw膮 ok艂adek, jak np. ta z Tomem Cookiem. Komentatorzy, krytycy i czytelnicy dzielili si臋 na tych, kt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e BB ma jaki艣 pomys艂 na to co robi lub go nie ma.I sam portal jest kontynuacj膮 tego sposobu my艣lenia. Nie chc臋 tu u偶ywa膰 przymiotnik贸w typu odwa偶ny, unikalny, po prostu bloombergowy.

Projekt in-house

Projekt zosta艂 przeprowadzony w modelu in-house a zespo艂em kieruje wspomniany na pocz膮tku Joshua Topolsky, pozyskany z The Verge. Z wielu powod贸w taki model pracy by艂 dobry dla ca艂ej akcji. W ramach nowej ods艂ony portalu, powsta艂o r贸wnie偶 autorskie oprogramowanie do zarz膮dzania tre艣ci膮, jak i algorytm segreguj膮cy tre艣膰.

Topolsky podkre艣la r贸wnie偶 to, 偶e projektowanie jest procesem i mimo uruchomienia nowego portalu, wci膮偶 eksperymentuj膮 i pr贸buj膮 znale藕膰 balans pomi臋dzy tekstem, obrazem i siatk膮. Dlatego powsta艂 r贸wnie偶 autorski program do zarz膮dzania reklamami i tre艣ci膮 na g艂贸wnej stronie, tak 偶eby nie „przegi膮膰”.

Bloomberg zmiany

Integracja

Omawiany projekt Bloomberg Business nie obejmowa艂 tylko strony g艂贸wnej i kilku podstron, ale mia艂 na celu integracj臋 serwis贸w Bloomberg News, Bloomberg Businessweek, Bloomberg Markets, Bloomberg Pursuit (lifestylowa cz臋艣膰 serwisu), oraz w艂asn膮 radiostacj臋 i telewizj臋. Poza tym opr贸cz Bloomberg Business jest jeszcze np. Bloomberg Politics. Tym bardziej holistyczny projekt zyskuje na znaczeniu bo integruje wszystkie elementy i jest otwarty na kolejne.

Dla przyk艂adu dzia艂 Polityka, Market i Pursuit:

R贸偶norodno艣膰

Du偶ym plusem jest r贸wnie偶 du偶a ilo艣膰 sposob贸w na wyr贸偶nienie tre艣ci na stronie g艂贸wnej, i jak wida膰 poni偶ej nie musi to by膰 tylko wielkie zdj臋cie z podpisem w kolorze czerwonym… Ta swoboda, jest tym czego brakuje wielu wsp贸艂czesnym internetowym magazynom. zamkni臋tym w mniej lub bardziej sztywnych siatkach. Ten uk艂ad mo偶na przyr贸wna膰 do zbioru rozk艂ad贸wek z drukowanych magazyn贸w.

Detale

Ostatnim czasem Bloomberg najwi臋cej inwestuje we w艂asny kana艂 video, ale nie uderza nas to po oczach. Video zosta艂o „wyeksponowane” w spos贸b subtelny, ale widoczny i zawsze obecny – w g贸rnym prawym rogu, na widocznym pasku menu.

Podczas scrollowania w d贸艂 uwag臋 zwraca r贸wnie偶 dynamika nieobecna na tego typu stronach. Przy艣pieszaj膮cy scrollbar, lub delikatnie animowane niekt贸re nag艂贸wki. A tak mo偶emy zapisa膰 si臋 do newslettera:

Jest te偶 tu te偶 dobrze znany z qz.com infinite scroll na stronie z artyku艂ami. A znalaz艂 si臋 dlatego, bo skutecznie zwi臋ksza liczb臋 ods艂on.

Storytelling

I to jest w艂a艣nie nadrz臋dny cel ca艂ego redesignu. To na niego sk艂膮daj膮 sie wspomniane, tradycja, integracja i r贸偶norodno艣膰. To storytelling jest atrakcyjn膮 form膮 dla czytelnik贸w i reklamodawc贸w. Bloomberg dysponowa艂 wieloma mediami (druk, internet, video radio), kt贸re teraz tworz膮 jedn膮 wsp贸ln膮 platform臋. To jest narz臋dzie stworzone dla dedykowanego dzia艂u marketingu, odpowiedzialnego za wsp贸艂prac臋 z klientem i kreowanie tre艣ci reklamowych.

Jak ka偶dy z nas, nie jestem zwolennikiem reklam, ale mam te偶 艣wiadomo艣膰, 偶e nie ucieknie si臋 od nich. Dlatego, jak ju偶 mam styka膰 si臋 z reklamami to chc臋, 偶eby by艂y w jaki艣 spos贸b opowiedziane, a nie rzucone mi w twarz.

Ale o co chodzi?

Nie chodzi oto, 偶e wszyscy maj膮 teraz bloombergowa膰 – na艣ladownictwo i r贸wnanie do trend贸w nie prowadzi do niczego. Zmiany Bloomberga pokazuj膮 jego odwag臋, s膮 kontynuacj膮 strategii聽obranej ju偶 przy tworzeniu drukowanej wersji magazynu. NY Times mia艂 te偶 super redesign, bo realizowa艂 obran膮 strategi臋, by艂 sob膮.

Kolejna wa偶na sprawa. Bloomberg nie przeszed艂 liftingu ale naprawd臋 przeprojektowa艂 si臋. Szata graficzna i ca艂y uk艂ad nie by艂y celem samym w sobie, ale efektem. S艂u偶膮 implementacji opracowanych algorytm贸w, strategii wydawniczej i marketingowej. Czyli co艣 czego nie widz臋 w projektach naszych rodzimych portali.

Poza tym warto jeszcze zauwa偶y膰, 偶e redesign Bloomberga m贸g艂 p贸j艣膰 w stron臋 popularnych platform, takich jak Medium czy Quartz. Jednak, mimo problem贸w finansowych, ludzie z Bloomberga zaryzykowali i poszli swoj膮 drog膮. Bo tak jak we wszystkim, chodzi oto 偶eby by膰 sob膮

Podziel si臋:

    Skomentuj!




    Menu Title