Centrum Muzyki w Krakowie

08-05-2013

Poniższy projekt zwyciężył w konkursie na opracowanie ideowo-studialnej koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Centrum Muzyki w Krakowie. Inicjatorem i organizatorem konkursu było województwo małopolskie.

Skład zespołu projektowego
Autorzy:
arch. Gowin Bartłomiej
arch. Siuta Krzysztof

Współpraca:
arch. Chmielowiec Wojciech
arch. Czech Karolina
arch. Janus Tomasz

Gowin-Siuta - Centrum Muzyki w Krakowie

IDEA:
Krakowskie Centrum Muzyki ÔÇô prze┼éamuj─ůca bariery urbanistyczne, spo┼éecznoÔÇôekonomiczna transformacja tkanki miejskiej, b─Öd─ůca motorem gospodarczym dla zdegradowanej cz─Ö┼Ťci miasta.

Gowin-Siuta - projekt Centrum Muzyki w Krakowie

URBANISTYKA I KONTEKST MIASTA:
Brutalnie przecinaj─ůcy ┼Ťr├│dmie┼Ťcie Krakowa nasyp kolejowy, jest barier─ů urbanistyczn─ů, wysoce utrudniaj─ůc─ů zr├│wnowa┼╝ony rozw├│j ekonomiczny s─ůsiaduj─ůcych ze sob─ů dzielnic miejskich. Ci─ůgi handlowo-us┼éugowe, opieraj─ůce si─Ö w du┼╝ej mierze na komunikacji pieszej, do prawid┼éowego funkcjonowania, z ekonomicznego punktu widzenia, wymagaj─ů zapewnienia swobodnego przep┼éywu ludzi. Likwidacja g┼é├│wnych barier i kraw─Ödzi miejskich skutkowa┼éaby, kreacj─ů nowej przestrzeni publicznej w ┼Ťr├│dmie┼Ťciu Krakowa – zespalaj─ůcej gospodarczo dzielnice i kierunkuj─ůcej rozw├│j miasta w ramach dog─Öszczenia jego istniej─ůcej tkanki.
Zast─ůpienie nasypu kolejowego, izolowan─ů akustycznie estakad─ů, mieszcz─ůc─ů w ramach swojej wysoko┼Ťci, kubatury szeroko poj─Ötego spektrum us┼éug, prowadzi┼éoby do utworzenia nowych sub-centr├│w miejskich, b─Öd─ůcych kluczowymi punktami dla zr├│wnowa┼╝onego rozwoju ekonomicznego Krakowa. Dog─Öszczenie zabudowy miejskiej, b─Öd─ůce efektem dynamicznego przyspieszenia gospodarczego, pozwoli┼éoby w dalszej perspektywie na podniesienie jako┼Ťci ┼╝ycia mieszka┼äc├│w i zmian─Ö charakteru zapomnianych cz─Ö┼Ťci miasta.
Partnerstwo publiczno-prywatne, w ramach kt├│rego realizowane by┼éyby priorytetowe w─Öz┼éy zielonego szlaku ekonomicznego, umo┼╝liwi┼éoby wielop┼éaszczyznowy rozw├│j gospodarczy Starego Miasta, wi─ů┼╝─ůc je z projektowan─ů, otwart─ů na Wis┼é─Ö, dzielnic─ů artystyczno ÔÇô kulturaln─ů Centrum Muzyki w Krakowie.
Przekraczanie, w ramach pieszych korytarzy handlowo-us┼éugowych, barier utworzonych przez ruchliwe ci─ůgi komunikacji ko┼éowej, usprawnienie komunikacji publicznej planowan─ů sieci─ů Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i powi─ůzanie zlokalizowanych na przeciwleg┼éych brzegach Wis┼éy dzielnic o dope┼éniaj─ůcym si─Ö wzajemnie typie funkcjonalnym, wskazuje kierunek rozwoju Krakowa oparty o dog─Öszczenie i podniesienie jako┼Ťci istniej─ůcych przestrzeni miejskich.

UKŁAD FUNKCJONALNY NOWEJ DZIELNICY:

Cech─ů charakterystyczn─ů dla Centrum Muzyki w Krakowie, jest kierunek kszta┼étowania generuj─ůcy korzy┼Ťci kulturalno ÔÇô ekonomiczne. G─Öste przeplatanie funkcji d─ů┼╝y do wzajemnej integracji r├│┼╝nych grup spo┼éecznych, przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnego charakteru stref funkcjonalnych i eliminacji konflikt├│w u┼╝ytkowych.
Wielop┼éaszczyznowe u┼╝ytkowanie przestrzeni, wzajemne przenikanie i dope┼énianie si─Ö funkcji, obiekty pozwalaj─ůce na swobodn─ů i dynamiczn─ů adaptacj─Ö w zale┼╝no┼Ťci od zaistnia┼éych potrzeb np. plac publiczny / przestrze┼ä wystawowa / powi─Ökszone foyer plenerowe Filharmonii, a tak┼╝e wielopoziomowe rozwi─ůzanie funkcji, charakteryzuj─ůce si─Ö bezkolizyjnym u┼╝ytkowaniem budynk├│w przez ca┼é─ů dob─Ö ÔÇô stanowi─ů o wysokiej warto┼Ťci u┼╝ytkowo ÔÇô gospodarczej za┼éo┼╝enia
Rozmieszczenie funkcji w ramach nowego centrum, w nawi─ůzaniu do kontekstu miejsca, efektywnie integruje nowo-projektowan─ů zabudow─Ö z istniej─ůcymi uwarunkowaniami, staj─ůc si─Ö zaczynem do etapowego rozwoju dzielnicy. Rewitalizacja pobliskich obszar├│w ÔÇô generowana automatycznie przez motor ekonomiczno ÔÇô gospodarczy miasta muzyki, nawi─ůzuje do istniej─ůcych funkcji s─ůsiednich kwarta┼é├│w zabudowy, zachowuj─ůc ci─ůg┼éo┼Ť─ç i utrwalaj─ůc pozytywne czynniki charakteryzuj─ůce miejsce.
Sztuka, muzyka, wysoka kultura, produkcja i edukacja artystyczna, to ogół przymiotów, których głównym celem jest biznesowo-kulturalna promocja Krakowa.
Efektywna ekonomicznie mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju artystycznego, produkcja wiedzy, implikacja rynkowa student├│w Akademii Muzycznej i zwi─ůzanych ze sztuk─ů kierunk├│w Krakowskiej Akademii, dwutorowo┼Ť─ç r├│wnoleg┼éa praktyki i nauki, daj─ů wi─Öksze szanse i mo┼╝liwo┼Ťci znalezienia zatrudnienia potencjalnym absolwentom, jak i stanowi─ů o gospodarczej sile nap─Ödowej projektowanego Centrum Muzyki w Krakowie.
ARCHITEKTURA I KSZTA┼üTOWANIE PRZESTRZENI CENTRUM: 

Rewitalizowany teren, odzyskany z mienia wojskowego wraz z otaczaj─ůc─ů zabudow─ů wymaga┼é, gruntownych przeobra┼╝e┼ä ze wzgl─Ödu na stan i jako┼Ť─ç zastanej zabudowy. Interesuj─ůce z konserwatorskiego punktu widzenia elementy historycznych fortyfikacji, odcisn─Ö┼éy sw├│j ┼Ťlad w projektowanej tkance, czego rezultatem jest w┼é─ůczenie najlepiej zachowanych fragment├│w w kubatur─Ö projektowanego budynku filharmonii.
Problematyczna kwestia G┼é├│wnego Punktu Zasilania, oraz napowietrznej linii wysokiego napi─Öcia, zosta┼éa rozwi─ůzana, poprzez wkopanie budynku GPZ w przestrze┼ä s─ůsiedni─ů tunelowi ┼é─ůcz─ůcemu ulic─Ö Podg├│rsk─ů z Alej─ů Pokoju. Wok├│┼é tej podziemnej linii komunikacyjnej, zosta┼éy zorganizowane parkingi i funkcje dostawy dla istotnych element├│w nowej tkanki funkcjonalnej Centrum Muzyki w Krakowie.
Ziele┼ä wysoka znajduj─ůca si─Ö w po┼éudniowej cz─Ö┼Ťci opracowania, zosta┼éa zachowana w znakomitej wi─Ökszo┼Ťci i uzupe┼éniona osi─ů miejskiego szpaleru drzew, przebiegaj─ůc─ů r├│wnolegle do podziemnej komunikacji ko┼éowej.
Rezygnacja z zak┼éadanej pocz─ůtkowo linii tramwajowej, podyktowana by┼éa blisko┼Ťci─ů i ch─Öci─ů podniesienia warto┼Ťci komunikacyjnej, nowo projektowanego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – wzd┼éu┼╝ nasypu, zlokalizowanego przy wschodniej kraw─Ödzi opracowania.
Nasyp b─Öd─ůcy jedn─ů z g┼é├│wnych barier przestrzennych, zneutralizowany zosta┼é poprzez zaprojektowanie nowego przebicia oraz wykorzystanie ju┼╝ istniej─ůcych, do skomunikowania Centrum Muzyki z ulic─ů Ofiar D─ůbia, pozwalaj─ůc w szerszej perspektywie my┼Ťle─ç o dalszym wykupie mienia wojskowego i organizacji w jego ramach teren├│w sportowych, obs┼éuguj─ůcych zar├│wno pobliskie uczelnie, jak i s─ůsiednie dzielnice po obu stronach Wis┼éy.
Urbanistyka oparta na powtarzalnym module inspirowanym geometri─ů istniej─ůcej zabudowy i g┼é├│wnych ci─ůg├│w komunikacyjnych, systematyzuj─ůca rozproszony charakter istniej─ůcej zabudowy, umo┼╝liwia swobodny, przep┼éyw ludzi z miasta w stron─Ö Wis┼éy i odwrotnie. Charakterystyczne, wy┼éaniaj─ůce si─Ö z ziemi pawilony park├│w tematycznych, widziane od strony miasta dematerializuj─ů si─Ö w zieleni, przybieraj─ůc neutralny charakter tektoniki terenu. Te same kubatury postrzegane przez wypoczywaj─ůcych na bulwarach ludzi, sygnalizuj─ů blisko┼Ť─ç miasta i jego charakter, zwracaj─ůc si─Ö szklanymi fasadami w stron─Ö wody.
Zniwelowanie kraw─Ödzi wa┼éu powodziowego, zosta┼éo osi─ůgni─Öte przez nadsypanie ziemi i z┼éagodzenie r├│┼╝nicy poziom├│w ÔÇ×zielon─ů platform─ůÔÇŁ muzycznych park├│w tematycznych, o znikomym spadku r├│wnym 3%.
Dominuj─ůcym elementem w kompozycji urbanistycznej Centrum Muzyki, jest budynek Filharmonii, usytuowany prostopadle do wa┼éu Wi┼Ťlanego. Prosta forma wy┼éaniaj─ůca si─Ö z ziemi tworzy pierzej─Ö wielofunkcyjnego placu.
Charakterystycznym elementem dominanty przestrzennej linii brzegowej Wis┼éy, jest klasyczny w formie i nowoczesny w konstrukcji amfiteatr zlokalizowany na przed┼éu┼╝eniu produkuj─ůcego energi─Ö odnawialn─ů, dachu/placu Filharmonii. Schodz─ůca do wody p┼éaszczyzna, zako┼äczona jest przystani─ů rzeczn─ů wraz z placem bulwarowym.
Dynamicznie przecinaj─ůca form─Ö Centrum Muzyki komunikacja piesza ÔÇô kontynuowana k┼éadk─ů ┼é─ůcz─ůc─ů przeciwleg┼ée miejskie strefy funkcjonalne o podobnym charakterze – dzieli budynek na dwie niezale┼╝ne cz─Ö┼Ťci ÔÇô kulturaln─ů i komercyjn─ů.
Doskona┼éy klimat budynku, uzyskany zosta┼é przez zastosowanie dw├│ch dope┼éniaj─ůcych si─Ö, proekologicznych sposob├│w pozyskiwania energii i filtracji powietrza.
Wewn─Ötrzna przestrze┼ä publiczna Centrum Muzyki, ukszta┼étowana mobilnymi kubaturami sal kameralnych, pozwala na kreowanie wielkogabarytowej przestrzeni wystawienniczej, ┼é─ůcz─ůcej w swej powierzchni ÔÇô do trzech sal kameralnych, ca┼éo┼Ťci foyer, a tak┼╝e w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb, zadaszonej przestrzeni placu wielofunkcyjnego.
PROEKOLOGICZNE ROZWI─äZANIA ENERGETYCZNE
Fitoplankton i algi morskie produkuj─ů 98%, co czyni je g┼é├│wnym ┼║r├│d┼éem tlenu w ziemskiej atmosferze.
Powierzchnia przekrycia Centrum Muzyki bazuje na systemie do produkcji energii z glon├│w morskich, opracowanym w oparciu o osi─ůgni─Öcia zespo┼éu naukowc├│w BFS, przy wsparciu uniwersytetu w Alicante. Zasada dzia┼éania opiera si─Ö, na wykorzystaniu du┼╝ej, dobrze nas┼éonecznionej powierzchni, w kt├│rej mi─ů┼╝szo┼Ťci magazynowana jest woda z niewielk─ů ilo┼Ťci─ů alg morskich. W ci─ůgu dnia algi pod wp┼éywem promieniowania s┼éonecznego pobudzane s─ů do dynamicznego rozmna┼╝ania, post─Öpuj─ůcego w przyro┼Ťcie geometrycznym, czego rezultatem jest osi─ůgni─Öcie przez nie, pe┼énej obj─Öto┼Ťci pi─ůtej elewacji w niespe┼éna osiem godzin. Uzyskana w ten spos├│b wysokokaloryczna pulpa fitoplanktonu, transportowana jest do podziemnych wir├│wek, kt├│rych zadaniem jest wytr─ůcenie masy sta┼éej z zawiesiny, a nast─Öpnie przetworzenie i produkcja biopaliwa, magazynowanego w zbiornikach pod g┼é├│wn─ů p┼éyt─ů placu publicznego.
Dzi─Öki wykorzystaniu dwutlenku w─Ögla z wn─Ötrza Filharmonii jako substratu do procesu produkcji energii, i zast─ůpieniu go wysoko natlenionym powietrzem o odpowiedniej dla pory roku temperaturze, pozwala wyeliminowa─ç konieczno┼Ť─ç u┼╝ycia klimatyzacji w pomieszczeniach Centrum Muzyki.
CENTRUM MUZYKI JAKO MOTOR GOSPODARCZY FINANSUJ─äCY DZIELNIC─ś KRAKOWA:
G┼é├│wnymi ┼║r├│d┼éami finansowania Centrum Muzyki w Krakowie, poza centralnie ulokowan─ů filharmoni─ů, jest przede wszystkim ÔÇô szeroko rozumiany przemys┼é muzyczny, i powi─ůzane z nim zespo┼éy tematyczne takie jak ÔÇô wytw├│rnie muzyczne, studia nagra┼ä, wysoka technika, produkcja muzyki (reklamy, oprawy d┼║wi─Ökowe), przemys┼é edukacyjny, przestrzenie do organizacji imprez i koncert├│w plenerowych, maj─ůce na celu przyci─ůganie ludzi ┼Ťwiata muzyki i artyst├│w wielkiego formatu. Blisko┼Ť─ç Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, daje nadziej─Ö na integracj─Ö Centrum z kompleksem filmowym w Alwerni i mo┼╝liwo┼Ť─ç uzupe┼énienia jego funkcji.
Zwr├│cenie si─Ö Krakowa w stron─Ö Wis┼éy, b─Öd─ůce efektem zespolenia dw├│ch przeciwleg┼éych Centr├│w Gospodarczych Wysokiej Sztuki ÔÇô rozwijaj─ůcego si─Ö Zab┼éocia o du┼╝ym potencjale artystyczno-dydaktyczno-produkcyjnym, oraz projektowanego Centrum Muzyki z zespo┼éem badawczo-biznesowym ÔÇô skutkowa┼éoby wy┼╝sz─ů celowo┼Ťci─ů przebywania w tej cz─Ö┼Ťci miasta, jak r├│wnie┼╝ udost─Öpnieniem rzeczonego fragmentu bulwar├│w Wi┼Ťlanych szerszej grupie spo┼éecze┼ästwa.
Zachowanie ci─ůg┼éo┼Ťci samofinansuj─ůcych si─Ö przestrzeni rekreacyjnych i efektywne powi─ůzanie ich ze sob─ů w ramach zr├│┼╝nicowanych zespo┼é├│w funkcjonalnych, by┼éoby zaczynem szeroko rozumianej integracji wielu grup spo┼éecznych, oraz mia┼éo pozytywny wp┼éyw na jako┼Ť─ç przestrzeni miejskich.
PODSUMOWANIE:
Miasto jako wolnorynkowy inwestor, poprzez zr├│┼╝nicowanie funkcjonalne nowej dzielnicy, zarabia na promowaniu i pomocy w artystycznym rozwoju utalentowanych ludzi, zaspokajaj─ůc jednocze┼Ťnie szeroki zakres potrzeb r├│┼╝nych grup spo┼éecznych. Nowe centrum generuje ponadto swobodny ruch w ramach ci─ůg├│w us┼éugowych, zespalaj─ůc komunikacyjnie i funkcjonalnie pobliskie obszary miasta.
Strona autorów: http://gowinsiuta.prosite.com
Podziel si─Ö:

    Skomentuj!




    Menu Title