Adam Mazur, Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku.
Pierwsza książka prezentująca ostatnią dekadę polskiej fotografii. Sylwetki i prace najważniejszych twórców – od fotografii artystycznej, reporterskiej, po fotografię mody. W obszernym wstępie autor porządkuje i interpretuje najciekawsze zjawiska. Decydujący moment to książka dla wszystkich, których fascynuje bogactwo współczesnej fotografii; pozycja obowiązkowa zarówno dla kolekcjonerów, jak i dla osób dopiero poszukujących swojej drogi w tej różnorodnej i wciąż rozwijającej się dziedzinie.
-
Sylwetki 92 współczesnych polskich fotografów.
-
Ponad 500 kolorowych zdjęć.
-
Syntetyczny obraz najbardziej interesujących zjawisk w nowej polskiej fotografii.
-
Wydanie dwujęzyczne, polsko-angielskie.
Ze wstępu autora
Po 1989 roku polską postkomunistyczną kulturę rozjeżdża – niczym sunący z Zachodu na Wschód walec – kultura popularna. Wszystko, co wysokie, wyższe i średnie, zostaje zniwelowane, przestaje dominować, zarażone wirusem popu podlega kolejnym mutacjom i sponiewierane w niczym nie przypomina już modelu kultury hołubionego przez pokolenia polskiej inteligencji i polskich twórców. Również fotografików. Kultura wizualna znosi podziały na to, co wysokie i niskie, godne uwagi i godne potępienia, bazujące na dobrym i zarażone złym smakiem. Diagnozowany na początku lat dziewięćdziesiątych przez zachodnich teoretyków (William J. Thomas Mitchell) zwrot piktorialny niepostrzeżenie ma miejsce również w kraju nad Wisłą, coraz mniej prowincjonalnym, coraz bardziej wprzęgniętym w reguły globalnej wioski. Dominacja słowa i paradygmatu romantycznego kończą się nieubłaganie, tak jak nieubłaganie zaczyna się hegemonia obrazu, zdigitalizowanego i błyskawicznie udostępnianego poprzez media cyfrowe. Kontrowersyjne, a nawet skandaliczne obrazy prasowe, zdjęcia amatorów i zdjęcia znalezione w internecie redefiniują i wpływają na fotografię zwaną niegdyś artystyczną, fotografię dokumentalną i komercyjną (moda i reklama). Zmieniają się sposoby „dzielenia postrzegalnego” (Jacques Rancière), zmieniają się „sposoby widzenia” (John Berger).
Poplątanie i pomieszanie skrajnie odmiennych dyskursów, postaw i obrazów może początkowo przyprawiało o mdłości purystów, artystów i krytyków, którzy z lubością pisali o „zalewie”, „chaosie”, „szaleństwie”, „powodzi” obrazów. Ale w sumie nadmiar wychodzi wszystkim na zdrowie. Mniej dziś w kulturze – także fotograficznej – koturnowości, a coraz więcej autentyczności, spontaniczności, kreatywności. Nigdzie też kreślenie linii podziału pomiędzy sztuką a nie-sztuką nie wydaje się tak absurdalne jak w fotografii właśnie.
Adam Mazur (ur. 1977) – krytyk, historyk sztuki, amerykanista. Pracuje jako kurator CSW Zamek Ujazdowski, gdzie przygotował m.in. wystawy: Nowi dokumentaliści, Efekt czerwonych oczu, Schizma, Świat nie przedstawiony, jest także autorem licznych wystaw organizowanych w instytucjach polskich i zagranicznych. Napisał książki: Kocham fotografię (2009) i Historie fotografii w Polsce 1839–2009 (2010). W latach 2004–2011 był redaktorem naczelnym magazynu „Obieg”. Publikuje w prasie krajowej i zagranicznej. Stale współpracuje z „Kwartalnikiem Fotografia” i „Dwutygodnikiem”.
ISBN 978-83-62376-20-9
Liczba stron: 392
Oprawa: twarda
Cena detaliczna: 139 zł
Tłum. na angielski Richard Bialy
Wydawnictwo Karakter 2012