Nowe oblicze przedsi─Öbiorstwa

01-10-2014

Poni┼╝szy tekst pochodzi z magazynu Projekt (6ÔÇÖ77/121). Autorem jest Andrzej Przedpe┼éski.

Nowoczesny przemys┼é to nie tylko nowe technologie, maszyny i wysokiej jako┼Ťci wyroby, to r├│wnie┼╝ troska o cz┼éowieka wsp├│┼éuczestnicz─ůcego w wytwarzaniu tych d├│br. Hale produkcyjne, biura, przestrze┼ä otaczaj─ůca budynki – to elementy ┼Ťrodowiska ┼╝yciowego ludzi nie w mniejszym stopniu ni┼╝ mieszkanie, osiedle, ulica.

Jednym z czynnik├│w kszta┼étowania ┼Ťrodowiska pracy jest zesp├│┼é element├│w decyduj─ůcych o klimacie zak┼éadu, jak kolorystyka pomieszcze┼ä i elewacji budynk├│w, ma┼ée formy architektoniczne, wewn─Ötrzna informacja wizualna, obecno┼Ť─ç zieleni. Czynniki wizualne maj─ů r├│wnie┼╝ niema┼ée znaczenie w kszta┼étowaniu wra┼╝e┼ä u os├│b odwiedzaj─ůcych zak┼éad. Znak i papiery firmowe, druki reklamowe, opakowania, podobnie jak aran┼╝acja pomieszcze┼ä recepcyjnych czy sklep├│w firmowych, to elementy sk┼éadaj─ůce si─Ö na oblicze przedsi─Öbiorstwa. Porz─ůdek i ┼éad wizualny jest wyrazem sprawnej organizacji i skutecznego dzia┼éania. W wielu krajach od dawna zrozumiano, ┼╝e d─ů┼╝enie do tego ┼éadu to nie tylko sprawa reklamy i estetycznych imponderabili├│w, lecz r├│wnie┼╝ kwestia lepszej atmosfery i warunk├│w pracy oraz sprawnego obiegu informacji. Znamy wiele przyk┼éad├│w w┼éa┼Ťciwego rozwi─ůzywania tych problem├│w; przywo┼éa─ç tu mo┼╝na klasyczne ju┼╝ przyk┼éady firm Olivetti czy IBM. Zrozumienie roli prawid┼éowo sformu┼éowanego przekazu wizualnego sta┼éo si─Ö przyczyn─ů modernizacji oznakowania dr├│g w Anglii, sieci londy┼äskiego metra, kolei Pa┼ästwowych w Danii, Szwecji, Anglii i Holandii.

Polska jest krajem, w kt├│rym jest jeszcze wiele do zrobienia w tej dziedzinie. Nasi tw├│rcy mog─ů wykaza─ç si─Ö doskona┼éymi pracami – przyk┼éadem mo┼╝e by─ç wiele znak├│w firmowych czy system kompleksowej informacji wizualnej zjednoczenia Unitra. Praktyczne realizacje wci─ů┼╝ jednak napotykaj─ů na r├│┼╝nego rodzaju trudno┼Ťci. Dla wielu przedstawicieli przemys┼éu, plastyka jest czym┼Ť od┼Ťwi─Ötnym, a wsp├│┼épraca z projektantem ogranicza sie do dzia┼éa┼ä o charakterze presti┼╝owym. W tej sytuacji z tym wi─Öksz─ů uwag─ů odnotowa─ç nale┼╝y ÔÇťStudium ┼éadu wizualnego oraz porz─ůdkowania przestrzennegoÔÇŁ dla zak┼éad├│w azotowych we W┼éoc┼éawku, wykonane przez zesp├│┼é projektant├│w Mi─Ödzywydzia┼éowego Zak┼éadu Do┼Ťwiadczalnego warszawskiej ASP. Za tym og├│lnie sformu┼éowanym tytu┼éem, kryje si─Ö jedno z ciekawszych do┼Ťwiadcze┼ä plastycznych, nie maj─ůcych zbyt wielu precedens├│w w dotychczasowej praktyce projektowej. Zesp├│┼é kierowany przez architekta Zbigniewa Wilm─Ö nie mia┼é ┼éatwego zadania, chodzi┼éo tu bowiem o kompleksowe rozwi─ůzanie problem├│w z pogranicza architektury, rze┼║by, wzornictwa przemys┼éowego i grafiki. W ca┼éo┼Ťci prac projektowych wyr├│┼╝ni─ç mo┼╝na dwa podstawowe kierunki: dzia┼éanie elementami architektonicznymi i projektowanie graficzne. Pierwszy rodzaj dzia┼éa┼ä wyrazi┼é si─Ö aran┼╝acj─ů kolorystyki elewacji budynk├│w, wprowadzeniem zewn─Ötrznych os┼éon przeciws┼éonecznych w biurowcu, zaprojektowaniem pergoli os┼éaniaj─ůcych trakty komunikacji pieszej, opracowaniem g┼é├│wnego wej┼Ťcia do Zak┼éad├│w oraz dominuj─ůcej w uk┼éadzie przestrzennym wi─ůzki maszt├│w i wysokiego elementu dekoracyjnego ze znakiem przedsi─Öbiorstwa. Istotnym elementem tej grupy projekt├│w sta┼éo si─Ö niezwykle staranne rozplanowanie zieleni wok├│┼é budynk├│w oraz o┼╝ywienie ro┼Ťlinno┼Ťci─ů martwej p┼éyty przyzak┼éadowego parkingu. O wadze, jak─ů projektanci przywi─ůzywali do kwestii zieleni, ┼Ťwiadczy fakt, ┼╝e w┼éa┼Ťnie od tego punktu zalecili realizacj─Ö ca┼éego projektu.

Drugi rodzaj dzia┼éa┼ä – to rzadka u nas pr├│ba kompleksowego projektowania graficznego obejmuj─ůcego znak firmy, druki, opakowania, materia┼éy reklamowe, oznakowanie zak┼éadowych ┼Ťrodk├│w transportu. Przy tego rodzaju pracach punktem wyj┼Ťcia jest zwykle znak firmowy b─Öd─ůcy swoistym kluczem graficznym do projektowania pozosta┼éych element├│w. Znak firmowy utworzono tu z po┼é─ůczenia liter A i W od nazwy ÔÇťAzoty-W┼éoc┼éawekÔÇŁ, kt├│rych zewn─Ötrzny kontur nawi─ůzuje do uproszczonej formy li┼Ťcia. Znak jest jaznozielony, kolor ten przyj─Öto jako dominuj─ůcy, celem podkre┼Ťlenia zwi─ůzk├│w fabryki z rolnictwem, kt├│re jest g┼é├│wnym odbiorc─ů produkt├│w zak┼éadu. Ziele┼ä w trzech odcieniach pojawia si─Ö na elewacjach budynk├│w, kolory te zastosowano r├│wnie┼╝ do malowania samochod├│w fabrycznych. Niezwykle starannie opracowano wewn─Ötrzn─ů informacj─Ö wizualn─ů opieraj─ůc j─ů na systemie trzech typ├│w piktogram├│w informacyjnych, nakazu i zakazu oraz ostrzegawczych. Aby unikn─ů─ç nieporozumie┼ä, znaki ka┼╝dej z grup r├│┼╝ni─ů si─Ö kolorystyk─ů. W tekstowych tablicach informacyjnych zastosowano kr├│j pisma Helvetica o trzech grubo┼Ťciach czcionki, grubo┼Ť─ç liter uzale┼╝niono od wa┼╝no┼Ťci przekazywanej informacji. Dla tekst├│w szczeg├│lnie wa┼╝nych zastrze┼╝ono kursyw─Ö. Innymi elementami informacji wizualnej s─ů bia┼ée he┼émy ochronne ze znakiem firmowym, na kt├│rych umieszczono kolorowe pasy i oznaczenia literowe charakterystyczne dla poszczeg├│lnych grup pracownik├│w. Projekt przyj─Öto w ca┼éo┼Ťci do realizacji.

– ÔÇô –

Kategoria┬áPowr├│t Do Przysz┼éo┼Ťci┬ázawiera polskie projekty i artyku┼éy sprzed wielu lub jeszcze wi─Öcej lat kt├│re upolowali┼Ťmy przegl─ůdaj─ůc wiele r├│┼╝nych magazyn├│w, drukowanych i tych zbudowanych. Celem jest przybli┼╝enie czytelnikom korzeni wsp├│┼éczesnego polskiego wzornictwa i pokazanie ponadczasowo┼Ťci dobrych projekt├│w i ocalenie ich przed zapomnieniem.
Podziel si─Ö:

    Skomentuj!




    Menu Title