Nowe oblicze przedsiębiorstwa

01-10-2014

Poniższy tekst pochodzi z magazynu Projekt (6’77/121). Autorem jest Andrzej Przedpełski.

Nowoczesny przemysł to nie tylko nowe technologie, maszyny i wysokiej jakości wyroby, to również troska o człowieka współuczestniczącego w wytwarzaniu tych dóbr. Hale produkcyjne, biura, przestrzeń otaczająca budynki – to elementy środowiska życiowego ludzi nie w mniejszym stopniu niż mieszkanie, osiedle, ulica.

Jednym z czynników kształtowania środowiska pracy jest zespół elementów decydujących o klimacie zakładu, jak kolorystyka pomieszczeń i elewacji budynków, małe formy architektoniczne, wewnętrzna informacja wizualna, obecność zieleni. Czynniki wizualne mają również niemałe znaczenie w kształtowaniu wrażeń u osób odwiedzających zakład. Znak i papiery firmowe, druki reklamowe, opakowania, podobnie jak aranżacja pomieszczeń recepcyjnych czy sklepów firmowych, to elementy składające się na oblicze przedsiębiorstwa. Porządek i ład wizualny jest wyrazem sprawnej organizacji i skutecznego działania. W wielu krajach od dawna zrozumiano, że dążenie do tego ładu to nie tylko sprawa reklamy i estetycznych imponderabiliów, lecz również kwestia lepszej atmosfery i warunków pracy oraz sprawnego obiegu informacji. Znamy wiele przykładów właściwego rozwiązywania tych problemów; przywołać tu można klasyczne już przykłady firm Olivetti czy IBM. Zrozumienie roli prawidłowo sformułowanego przekazu wizualnego stało się przyczyną modernizacji oznakowania dróg w Anglii, sieci londyńskiego metra, kolei Państwowych w Danii, Szwecji, Anglii i Holandii.

Polska jest krajem, w którym jest jeszcze wiele do zrobienia w tej dziedzinie. Nasi twórcy mogą wykazać się doskonałymi pracami – przykładem może być wiele znaków firmowych czy system kompleksowej informacji wizualnej zjednoczenia Unitra. Praktyczne realizacje wciąż jednak napotykają na różnego rodzaju trudności. Dla wielu przedstawicieli przemysłu, plastyka jest czymś odświętnym, a współpraca z projektantem ogranicza sie do działań o charakterze prestiżowym. W tej sytuacji z tym większą uwagą odnotować należy “Studium ładu wizualnego oraz porządkowania przestrzennego” dla zakładów azotowych we Włocławku, wykonane przez zespół projektantów Międzywydziałowego Zakładu Doświadczalnego warszawskiej ASP. Za tym ogólnie sformułowanym tytułem, kryje się jedno z ciekawszych doświadczeń plastycznych, nie mających zbyt wielu precedensów w dotychczasowej praktyce projektowej. Zespół kierowany przez architekta Zbigniewa Wilmę nie miał łatwego zadania, chodziło tu bowiem o kompleksowe rozwiązanie problemów z pogranicza architektury, rzeźby, wzornictwa przemysłowego i grafiki. W całości prac projektowych wyróżnić można dwa podstawowe kierunki: działanie elementami architektonicznymi i projektowanie graficzne. Pierwszy rodzaj działań wyraził się aranżacją kolorystyki elewacji budynków, wprowadzeniem zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych w biurowcu, zaprojektowaniem pergoli osłaniających trakty komunikacji pieszej, opracowaniem głównego wejścia do Zakładów oraz dominującej w układzie przestrzennym wiązki masztów i wysokiego elementu dekoracyjnego ze znakiem przedsiębiorstwa. Istotnym elementem tej grupy projektów stało się niezwykle staranne rozplanowanie zieleni wokół budynków oraz ożywienie roślinnością martwej płyty przyzakładowego parkingu. O wadze, jaką projektanci przywiązywali do kwestii zieleni, świadczy fakt, że właśnie od tego punktu zalecili realizację całego projektu.

Drugi rodzaj działań – to rzadka u nas próba kompleksowego projektowania graficznego obejmującego znak firmy, druki, opakowania, materiały reklamowe, oznakowanie zakładowych środków transportu. Przy tego rodzaju pracach punktem wyjścia jest zwykle znak firmowy będący swoistym kluczem graficznym do projektowania pozostałych elementów. Znak firmowy utworzono tu z połączenia liter A i W od nazwy “Azoty-Włocławek”, których zewnętrzny kontur nawiązuje do uproszczonej formy liścia. Znak jest jaznozielony, kolor ten przyjęto jako dominujący, celem podkreślenia związków fabryki z rolnictwem, które jest głównym odbiorcą produktów zakładu. Zieleń w trzech odcieniach pojawia się na elewacjach budynków, kolory te zastosowano również do malowania samochodów fabrycznych. Niezwykle starannie opracowano wewnętrzną informację wizualną opierając ją na systemie trzech typów piktogramów informacyjnych, nakazu i zakazu oraz ostrzegawczych. Aby uniknąć nieporozumień, znaki każdej z grup różnią się kolorystyką. W tekstowych tablicach informacyjnych zastosowano krój pisma Helvetica o trzech grubościach czcionki, grubość liter uzależniono od ważności przekazywanej informacji. Dla tekstów szczególnie ważnych zastrzeżono kursywę. Innymi elementami informacji wizualnej są białe hełmy ochronne ze znakiem firmowym, na których umieszczono kolorowe pasy i oznaczenia literowe charakterystyczne dla poszczególnych grup pracowników. Projekt przyjęto w całości do realizacji.

– – –

Kategoria Powrót Do Przyszłości zawiera polskie projekty i artykuły sprzed wielu lub jeszcze więcej lat które upolowaliśmy przeglądając wiele różnych magazynów, drukowanych i tych zbudowanych. Celem jest przybliżenie czytelnikom korzeni współczesnego polskiego wzornictwa i pokazanie ponadczasowości dobrych projektów i ocalenie ich przed zapomnieniem.
Podziel się:

    Skomentuj!




    Menu Title