Polski i brytyjski design zrównoważony

26-01-2013

Wystawa objęta patronatem medialnym Łowców Dizajnu.

Wszystko, na zawsze – dziś
Polski i brytyjski design zrównoważony

Organizator: MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Wernisaż: 14.2.2013, godz. 18
Wystawa otwarta w dniach: 15.2–28.4.2013
Kurator części brytyjskiej: Henrietta Thompson
Kurator części polskiej: Magdalena Kochanowska

Koordynatorzy po stronie British Council: Ewa Ayton (Head, Arts & Culture British Council Poland), Evonne Mackenzie (Design Adviser Architecture, Design, Fashion British Council London), Agnieszka Wrycza (Partnerships and projects Manager, British Council Poland
Koordynator po stronie MOCAK-u: Monika Kozioł

Projektanci brytyjscy: Bill Amberg Studio, Paolo Bombelli & Alex Driver & Carlos Peralta, Fabien Cappello, Neil Conley, EADS UK Ltd, Raw Edges and Oscar Narud, Yu Jordy Fu, Grimshaw Architects & WindPower Ltd, JamesPlumb, Markus Kayser, Julia Lohmann, Priestmangoode, Florie Salnot, Studiomama, Unreal, Hulger & Samuel Wilkinson, Bethan Laura Wood, Wayward Plants

Projektanci polscy: Natalia Bieńkowska, Daria Burlińska, Jan Lutyk, Ania Łyszcz, Karina Marusińska, Knockout Design, Kompott Studio, Katarzyna Koprowska, Jarosław Kozakiewicz, Marta Niemywska, Robert Pludra, Magda Rychard, Jakub Sobiepanek, Maja Szczypek, Fundacja TRANSFORMACJA, WellDone.

Malejące zasoby naturalne, wzrastające koszty energii oraz rosnąca populacja zmuszają nas do myślenia o tym, jak żyjemy. Design od zawsze był stosowany w celu zwiększenia atrakcyjności produktu, równocześnie jednak stał się narzędziem do tworzenia lepszej przyszłości.

Wystawa pokazuje projekty designerów z Wielkiej Brytanii i Polski, którzy szukają sposobu na ratowanie planety, skupiają się na budowaniu samowystarczalnych społeczności, poprawie efektywności infrastruktury lub rozwoju nowych materiałów.
Na wystawie zostaną zaprezentowane projekty określane mianem designu zrównoważonego (ang. sustainable design), który ma zapewnić rozwój, nie prowadząc przy tym do zniszczeń. Charakterystyczną cechą designu zrównoważonego jest między innymi stosowanie zasobów odnawialnych oraz eliminowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Wystawa skupia się wokół czterech tematów:

metoda – projektowanie, produkcja, dystrybucja, sprzedaż, użytkowanie;
wspólnota – projekty społeczne, przestrzeń publiczna, dobroczynność, DoItYourself design;
materiał – poszukiwanie nowych materiałów, odnawialność, innowacja, zmniejszanie ilości odpadów;
zasoby – źródła energii, wydajność, nauka i design

Celem wystawy jest uświadomienie widzom, że design daje nam narzędzia i metody potrzebne do tworzenia nowego, zrównoważonego społeczeństwa, żyjącego w zgodzie ze środowiskiem naturalnym.

Dzięki inteligentnemu projektowaniu, nowym technologiom i materiałom możemy opracować zrównoważone rozwiązania, które w naturalny sposób zwracają środowisku równowartość własnej konsumpcji (czasem nawet z nadwyżką). Nowe pokolenie projektantów widzi ekologię jako integralną część każdego zadania. Dlatego też opracowują oni technologie oraz techniki, które mogą poprawić stan środowiska, bez głoszenia kazań czy cynicznej pogoni za ekopieniądzem¹.

Pomiędzy obiektami polskimi i brytyjskimi nawiązuje się ciekawy dialog. Ekspozycja zderza ze sobą dwie różne kultury, dwa odmienne światy projektowe, a pomiędzy nimi, mimo ogromnych różnic, rozciąga się delikatna pajęczyna powiązań, cytatów, wspólnych idei. Najbardziej charakterystycznymi cechami polskiego projektowania może być poszukiwanie podstawowych materiałów, ograniczanie wykorzystania zasobów, ponowne użycie odpadów, budowanie poczucia odpowiedzialności².

Przykłady prac prezentowanych na wystawie:

1. Stół z mchu, 2011
projekt: Paolo Bombelli, Alex Driver i Carlos Peralta

Biofotowoltaika zajmuje się pozyskiwaniem energii odnawialnej z fotosyntezy zachodzącej w organizmach żywych, takich jak algi czy mech. Choć ta technologia dopiero się rozwija, biochemicy z Uniwersytetu w Cambridge podjęli współpracę z projektantami z Institute for Manufacturing w celu stworzenia potencjalnych komercyjnych zastosowań dla tej nowej, ekscytującej dziedziny inżynierii.

Ścisła kilkunastomiesięczna współpraca zaowocowała powstaniem wizji przyszłości, w której osiągnięcia biofotowoltaiki wykorzystywane są do pozyskiwania energii za pomocą ogromnych dryfujących po wodzie pól algowych lub też algowych paneli słonecznych na budynkach. Elektrownia biofotowoltaiczna mogłaby generować moc również w nocy dzięki zapasowi elektronów, które w ciągu dnia odkładałyby się w komórkach glonów.

Stół z mchu pokazuje, jak ta technologia może zostać zastosowana w domu. Działa on na tej samej zasadzie, co elektrownia. Na blacie stołu znajdują się generujące energię „komórki” mchu przykryte szklaną płytą. W ciągu dnia magazynują one energię, która zasila lampę po zmroku. Ten stół stanowi pierwszy krok w stronę przyszłości, w której otaczające nas przedmioty będą samowystarczalnymi organiczno-syntetycznymi hybrydami o przyjaznym dla środowiska działaniu.

2. Umywalka Plugless Sink, 2008
projekt: Maja Ganszyniec i Krystian Kowalski / Kompott Studio

Zużywanie dużych ilości wody podczas czynności związanych z higieną osobistą jest jednym z najbardziej prozaicznych problemów związanych z uszczuplającymi się zasobami naturalnymi planety. Kilka lat temu Huffington Post podał alarmujące dane ukazujące skalę tego zjawiska. Podczas mycia zębów jedna osoba zużywa blisko 20 litrów wody, a co najmniej 15 litrów podczas mycia rąk. Ponad 95 procent wody nadającej się do spożycia dostarczanej do domów jest marnowana. Oczywiście dane dotyczą społeczeństw zachodnich. Projektanci na różne sposoby starają się redukować zużycie wody, usiłują też odnosić się do „drobnych grzechów” dnia codziennego, a nawet je piętnować. Autorzy Plugless Sink robią to w nader subtelny sposób. Zaprojektowali umywalkę-miskę, bez otworu, przez który woda mogłaby odpłynąć. Użytkownik zawsze widzi, ile wody zużył, i aby się jej pozbyć, musi ją wylać do otworu w drewnianej podstawie. Wartością projektu jest zwrócenie uwagi na ilość zużywanej wody i nakłonienie do nowych, bardziej świadomych zachowań.

¹ Henrietta Thomson, Wszystko, na zawsze – dziś. Projektowanie zrównoważonej przyszłości, katalog wystawy.

²Magda Kochanowska, Design, równowaga i troska o człowieka, katalog wystawy.

Współorganizator:

British Council jest instytucją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Działa w ponad 100 krajach na całym świecie i realizuje swoje cele w wielu obszarach, w tym w kulturze i sztuce, edukacji, nauczaniu języka angielskiego i nauce, umożliwiając tym samym nawiązywanie międzynarodowych kontaktów i budując zaufanie między Zjednoczonym Królestwem i innymi krajami.

W Polsce prowadzi działalność edukacyjną poprzez nauczanie języka angielskiego w renomowanych centrach językowych w Warszawie i Krakowie oraz współpracę z ogólnopolską siecią ośrodków egzaminacyjnych oferujących brytyjskie egzaminy językowe i zawodowe.

Do przedsięwzięć prowadzonych przez British Council należy również szereg projektów kulturalnych, edukacyjnych i społecznych. Ich celem jest dzielenie się twórczymi ideami i osiągnięciami Zjednoczonego Królestwa oraz udostępnianie Polakom wiedzy i umiejętności przydatnych we współczesnym świecie.

Od lutego 2012 roku British Council w Polsce jest również koordynatorem projektu CENTRES, realizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Comenius. CENTRES (Creative Entrepreneurship in Schools) ma za zadanie rozwijać w uczniach szkół ponadpodstawowych umiejętności takie jak kreatywność i przedsiębiorczość.

W 2013 roku British Council obchodzi 75-lecie swojej działalności w Polsce.

www.britishcouncil.pl
www.facebook.com/BritishCouncilPolska
www.centres-eu.org

MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

ul. Lipowa 4, 30-702 Kraków
tel.: 12 263 40 00, fax: 12 257 10 34
office@mocak.pl

Dyrektor: Maria Anna Potocka
Zastępca dyrektora: Roman Krzysztofik
Rzecznik prasowy: Julita Kwaśniak (kwasniak@mocak.pl)

Projekt „Utworzenie Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 „Fundusze Europejskie dla Małopolski”
Współfinansowane ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Podziel się:

    Skomentuj!




    Menu Title