Przybornik Małopolski

18-06-2014

Studio Otwarte rozpocz─Ö┼éo wsp├│┼éprac─Ö z Wydzia┼éem Promocji Ma┼éopolskiego Urz─Ödu Marsza┼ékowskiego od zaprojektowania doskona┼éego opakowania na czerwone korale, kt├│re s─ů motywem przewodnim dzia┼éa┼ä promocyjnych Ma┼éopolski. Jest to proste w pe┼éni kartonowe pude┼éko, skonstruowane tak, by korale by┼éy widoczne nawet kiedy jest zamkni─Öte. Dodatkowo na wieczku zosta┼é umieszczony gwasz Zofii Stryje┼äskiej. Warto doda─ç, ┼╝e pozyskanie praw do niego by┼éo karko┼éomnym przedsi─Öwzi─Öciem i gdyby klientem nie by┼éa instytucja tej rangi ÔÇô raczej by si─Ö nie uda┼éo.

Projekt zosta┼é przyj─Öty niesamowicie pozytywnie, du┼╝o popularno┼Ťci przysporzy┼éy mu publikacje polskie jak i zagraniczne – czyli sam projekt zrobi┼é ju┼╝ Ma┼éopolsce dobry medialny szum. Opakowanie to r├│wnie┼╝ udowodni┼éo, ┼╝e to co urz─Ödowe nie musi by─ç z┼ée. Sukces zach─Öci┼é Wydzia┼é Promocji do dalszej wsp├│┼épracy, kt├│rej efektem jest omawiany Przybornik Ma┼éopolski.

┼╣r├│d┼éa inspiracji nasun─Ö┼éy si─Ö projektantom od razu, kiedy tylko pojawi┼éo si─Ö zlecenie. Charakterystyczna geometria pude┼éek i ornamentyka opakowa┼ä to uk┼éon w stron─Ö Warsztat├│w Krakowskich, tej nieznanej powszechnie grupy artystycznej ÔÇô o tyle wa┼╝nej w historii polskiej sztuki u┼╝ytkowej, ┼╝e jej cz┼éonkowie utworzyli p├│┼║niej Sp├│┼édzielni─Ö Artyst├│w ┼üad, od kt├│rej ju┼╝ krok do powszechnie rozpoznawalnej Cepelii. Cz┼éonkini─ů Warsztat├│w Krakowskich by┼éa Zofia Stryje┼äska, co sk┼éada┼éo si─Ö w ┼éadn─ů kontynuacj─Ö poprzedniego projektu.

„Pocz─ůtkowo mia┼éy by─ç trzy pude┼éka, do kt├│rych klient mia┼é sam dobra─ç zestawy upomink├│w. Jednak kiedy zacz─Öli┼Ťmy dr─ů┼╝y─ç temat, okaza┼éo si─Ö, ┼╝e ┼╝eby mie─ç kontrol─Ö nad jako┼Ťci─ů ka┼╝dego elementu ÔÇô b─Ödziemy musieli si─Ö zaj─ů─ç wszystkim. Czeka┼éa nas skomplikowana operacja: dob├│r przedmiot├│w, zam├│wienie ich u wytw├│rc├│w, nadz├│r produkcji opakowa┼ä i konfekcjonowania. Przy wsparciu merytorycznym Szlaku Rzemios┼éa zebrali┼Ťmy zestaw przedmiot├│w ÔÇô autentycznych, mo┼╝liwie nietuzinkowych i charakterystycznych dla regionu, a przy tym mieszcz─ůcych si─Ö w za┼éo┼╝onym bud┼╝ecie. Niekt├│re z nich s─ů dost─Öpne w zwyk┼éym obrocie handlowym i maj─ů w┼éasne opakowania czy etykiety, dlatego dla sp├│jno┼Ťci zestawu ÔÇ×przepakowali┼ŤmyÔÇŁ je od nowa.”

– Marcin Wolny (Studio Otwarte)

W przyborniku znalazły się:

Drewniana uk┼éadanka z legend─ů o Smoku Wawelskim firmy Bajo, producenta zabawek z okolic Kamionnej;

Pisanka kwiatowa Stefanii Fidowicz z Ryglic, która przejęła sztukę zdobienia jajek w kwiatowe wzory od swojej matki;

┼üy┼╝ka drewniana wykonana przez Piotra Michniaka przy pomocy ma┼éo znanej techniki, polegaj─ůcej na wyrabianiu przedmiot├│w na tokarce przy pomocy napr─Ö┼╝onego sznurka, udekorowane w Zalipiu ludowymi motywami kwiatowymi;

Konik drewniany, niegdy┼Ť ulubiona zabawka wiejskich dzieci;

Koronka klockowa, r─Öcznie wyrabiana w okolicach Bobowej

Ciasteczka z Krzeszowic: makaroniki krakowskie i ciasteczka z r├│┼╝─ů z wielokrotnie nagradzanej za swe wypieki Cukierni Melba w podkrakowskich Krzeszowicach;

Konfitura z r├│┼╝y Danuty Rybskiej, z owoc├│w pochodz─ůcych z jej agroturystycznego gospodarstwa w powiecie nowos─ůdeckim;

Mi├│d spadziowy z Niepo┼éomickiego Bartnika ÔÇô pasieki w Puszczy Niepo┼éomickiej i w Rezerwacie Przyrody „Lip├│wkaÔÇŁ w miejscowo┼Ťci Drwinia;

Malinowy syrop i ┼Ťliwowica Maurera ze wsi Zarzecze nad Dunajcem w Dolinie ┼ü─ůckiej ÔÇô kr├│lestwie ma┼éopolskiego sadownictwa;

Kr├│wki z Alwerni, produkowane r─Öcznie na podstawie tradycyjnej receptury;

Sól kamienna i mydło żurawinowe z kryształami soli z Wieliczki;

Dzwonek pasterski Piotra Muchy z Lipnicy Wielkiej, kt├│ry nauczy┼é si─Ö tradycyjnego rzemios┼éa od dziadka ÔÇô kowala i miejscowej z┼éotej r─ůczki;

Czerwone drewniane korale ÔÇô tradycyjna damska ozdoba, motyw przewodni dzia┼éa┼ä promocyjnych Ma┼éopolski.

Dyrektor artystyczny: Marcin Wolny  Design: Julek Wierzchowski, Tomek Jurecki  /  2014

Podziel si─Ö:

    Skomentuj!




    Menu Title