Studio Otwarte rozpoczęło współpracę z Wydziałem Promocji Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego od zaprojektowania doskonałego opakowania na czerwone korale, które są motywem przewodnim działań promocyjnych Małopolski. Jest to proste w pełni kartonowe pudełko, skonstruowane tak, by korale były widoczne nawet kiedy jest zamknięte. Dodatkowo na wieczku został umieszczony gwasz Zofii Stryjeńskiej. Warto dodać, że pozyskanie praw do niego było karkołomnym przedsięwzięciem i gdyby klientem nie była instytucja tej rangi – raczej by się nie udało.
Projekt został przyjęty niesamowicie pozytywnie, dużo popularności przysporzyły mu publikacje polskie jak i zagraniczne – czyli sam projekt zrobił już Małopolsce dobry medialny szum. Opakowanie to również udowodniło, że to co urzędowe nie musi być złe. Sukces zachęcił Wydział Promocji do dalszej współpracy, której efektem jest omawiany Przybornik Małopolski.
Źródła inspiracji nasunęły się projektantom od razu, kiedy tylko pojawiło się zlecenie. Charakterystyczna geometria pudełek i ornamentyka opakowań to ukłon w stronę Warsztatów Krakowskich, tej nieznanej powszechnie grupy artystycznej – o tyle ważnej w historii polskiej sztuki użytkowej, że jej członkowie utworzyli później Spółdzielnię Artystów Ład, od której już krok do powszechnie rozpoznawalnej Cepelii. Członkinią Warsztatów Krakowskich była Zofia Stryjeńska, co składało się w ładną kontynuację poprzedniego projektu.
„Początkowo miały być trzy pudełka, do których klient miał sam dobrać zestawy upominków. Jednak kiedy zaczęliśmy drążyć temat, okazało się, że żeby mieć kontrolę nad jakością każdego elementu – będziemy musieli się zająć wszystkim. Czekała nas skomplikowana operacja: dobór przedmiotów, zamówienie ich u wytwórców, nadzór produkcji opakowań i konfekcjonowania. Przy wsparciu merytorycznym Szlaku Rzemiosła zebraliśmy zestaw przedmiotów – autentycznych, możliwie nietuzinkowych i charakterystycznych dla regionu, a przy tym mieszczących się w założonym budżecie. Niektóre z nich są dostępne w zwykłym obrocie handlowym i mają własne opakowania czy etykiety, dlatego dla spójności zestawu „przepakowaliśmy” je od nowa.”
– Marcin Wolny (Studio Otwarte)
W przyborniku znalazły się:
– Drewniana układanka z legendą o Smoku Wawelskim firmy Bajo, producenta zabawek z okolic Kamionnej;
– Pisanka kwiatowa Stefanii Fidowicz z Ryglic, która przejęła sztukę zdobienia jajek w kwiatowe wzory od swojej matki;
– Łyżka drewniana wykonana przez Piotra Michniaka przy pomocy mało znanej techniki, polegającej na wyrabianiu przedmiotów na tokarce przy pomocy naprężonego sznurka, udekorowane w Zalipiu ludowymi motywami kwiatowymi;
– Konik drewniany, niegdyś ulubiona zabawka wiejskich dzieci;
– Koronka klockowa, ręcznie wyrabiana w okolicach Bobowej
– Ciasteczka z Krzeszowic: makaroniki krakowskie i ciasteczka z różą z wielokrotnie nagradzanej za swe wypieki Cukierni Melba w podkrakowskich Krzeszowicach;
– Konfitura z róży Danuty Rybskiej, z owoców pochodzących z jej agroturystycznego gospodarstwa w powiecie nowosądeckim;
– Miód spadziowy z Niepołomickiego Bartnika – pasieki w Puszczy Niepołomickiej i w Rezerwacie Przyrody „Lipówka” w miejscowości Drwinia;
– Malinowy syrop i śliwowica Maurera ze wsi Zarzecze nad Dunajcem w Dolinie Łąckiej – królestwie małopolskiego sadownictwa;
– Krówki z Alwerni, produkowane ręcznie na podstawie tradycyjnej receptury;
– Sól kamienna i mydło żurawinowe z kryształami soli z Wieliczki;
– Dzwonek pasterski Piotra Muchy z Lipnicy Wielkiej, który nauczył się tradycyjnego rzemiosła od dziadka – kowala i miejscowej złotej rączki;
– Czerwone drewniane korale – tradycyjna damska ozdoba, motyw przewodni działań promocyjnych Małopolski.
Dyrektor artystyczny: Marcin Wolny Design: Julek Wierzchowski, Tomek Jurecki / 2014