Pszeniczniak

22-09-2014

Cykl „Polowanie na opakowanie” jest przygotowywany przez That’s Package i 艁owc贸w Dizajnu.

Si臋gaj膮c po Pszeniczniaka, si臋gamy historii licz膮cej ok. 6000 lat. Sprzed tylu tysi臋cy lat pochodz膮 bowiem najstarsze tabliczki sumeryjskie przedstawiaj膮ce postaci przygotowuj膮ce piwo z orkiszu – odmiany pszenicy. Elementem tej wiekowej tradycji jest r贸wnie偶 warzenie piwa w regionie Pomorza i Kaszub – efektem czego jest mi臋dzy innymi Pszeniczniak.

Poziom w贸zka na zakupy

Grupa docelowa i cele marketingowe

Grup膮 docelow膮, kt贸ra powinna, wed艂ug za艂o偶e艅, delektowa膰 si臋 Pszeniczniakiem s膮 osoby otwarte na nowo艣ci ceni膮ce jednocze艣nie smak tradycyjnego piwa. Dla samej marki oraz browaru Amber celem by艂o wprowadzenie na rynek nowego piwa pozycjonowanego w segmencie premium, kultywuj膮cego regionalno艣膰 i pochodzenie.

Proces

Pszeniczniak, kt贸rego widzimy w sklepie powsta艂 w 2011 roku. Na pocz膮tku etykieta by艂a jednobarwna, teraz grafika wyst臋puje w dw贸ch odcieniach 偶贸艂tego – pszenicznego. Studio Yazgot przekona艂o browar Amber, kt贸ry wykaza艂 si臋 strategicznym my艣leniem i otwarto艣ci膮, do tej dro偶szej ale du偶o bardziej efektownej metody zadruku.

Design

Pszeniczniak to produkt, w kt贸rym pod wzgl臋dem projektowym najwa偶niejsze s膮 etykieta i butelka. Etykieta zosta艂a nadrukowana bezpo艣rednio na grawerowan膮 butelk臋. Faktura nadruku przypomina pian臋 – jest drobnoziarnista i g臋sta. Dzi臋ki temu ca艂o艣膰 zyskuje haptyczn膮 przewag臋 nad konkurencj膮, i dodatkowo nie ma ryzyka, 偶e etykieta si臋 odklei czy przedrze. Sama ilustracja jest uproszczon膮, geometryczn膮 wersj膮 kaszubskich wzor贸w ludowych. Jej zdecydowana, wyrazista forma wraz 偶贸艂tym kolorem i z daleka czyteln膮 nazw膮 przyci膮gaj膮 uwag臋 i bez trudu zostaj膮 zauwa偶one na p贸艂ce. Poza tym pozwala to r贸wnie偶 na color blocking na p贸艂kach sklepowych. Odcie艅 偶贸艂tego oczywi艣cie nawi膮zuje do barwy piwa.

Nazwa

W tym wypadku dobrze jest nazywa膰 rzeczy po imieniu. Pszeniczniak to nazwa w艂asna, kt贸ra wysy艂a jasny komunikat co jest w 艣rodku i poza tym brzmi przyja藕nie i swojsko, ale wypowiedziana w zastosowanym j臋zyku graficznym trafia do grupy docelowej.

Podsumowanie

鈥淧szeniczniak. Nowa tradycja鈥 – tym has艂em wprowadzany na rynek by艂 nowy produkt browaru Amber. Has艂o znalaz艂o odzwierciedlenie i potwierdzenie w dobrze wywa偶onym projekcie – funkcjonalnie i estetycznie.

Wywiad

raczkowskismigiel

Na kilka naszych pyta艅 odpowiedzieli Magdalena 艢migiel czuwaj膮ca nad ca艂ym projektem oraz Konrad Raczkowski 鈥 projektant agencji Yazgot.

Dlaczego piwo pszeniczne? Co zadecydowa艂o o wprowadzeniu tego rodzaju trunku do oferty Browaru Amber?
Magdalena 艢migiel: Piwo pszeniczne by艂o marzeniem w艂a艣cicieli Browaru. Dzi臋ki wieloletniej wsp贸艂pracy uda艂o nam si臋 z sukcesem przeprowadzi膰 ten trudny projekt, a nawet uzyska膰 wsparcie Unii Europejskiej.

Kiedy w XVI w. produkcja piwa pszenicznego w Niemczech zosta艂a ograniczona i prawie ca艂kowicie zanik艂a, w Polsce zdecydowanie dominowa艂o piwo z „pszenicy, mia艂ko zmielonej lub st艂uczonej a wywarzonej z wod膮 i chmielem.”. Niekiedy odpowiednie przepisy o piwie pszenicznym zamieszczane by艂y w aktach prawnych, jak w Krakowie, gdzie rajcy w 1573 r. nakazali, aby piwo warzono jedynie z czystej pszenicy. A偶 do XVIII wieku dominowa艂y w Polsce piwa pszeniczne, kt贸re cieszy艂y si臋 du偶ym powodzeniem i uznaniem.

Drugim o艣rodkiem gdzie d艂ugo warzono piwo pszeniczne by艂y okolice dzisiejszej Bydgoszczy, jest wi臋c pewne, 偶e ca艂e Pomorze warzy艂o ten styl, st膮d nasz pomys艂 odtworzenia i powi膮zania go z naszym regionem.

Czy to w艂a艣nie rodzaj piwa i jego bogata historia zainspirowa艂y Was przy tworzeniu opakowania?
M艢:聽Zdecydowanie. Polska warzy艂a ten styl najd艂u偶ej w Europie. Jeste艣my 鈥瀏enetycznie鈥 zaprogramowani do polubienia tego stylu piwa (艣miech). Bardzo nam zale偶a艂o na wykorzystaniu tej tradycji. R贸wnie wa偶ne by艂o jednak zakomunikowanie nowoczesnych metod produkcji, stworzenie wizerunku lekkiego, przyst臋pnego piwa 鈥 w tym pomog艂o minimalistyczne uj臋cie ludowych motyw贸w.

Sk膮d decyzja o malowaniu na szkle i rezygnacja z klasycznej, papierowej etykiety?
Konrad Raczkowski: Przeprowadzili艣my bardzo dok艂adn膮 analiz臋 organoleptyczn膮 piw pszenicznych dost臋pnych na rynku (艣miech). Analizowali艣my je pod wzgl臋dem kolorystycznym i formalnym. Pocz膮tkowe za艂o偶enie o technice druku na papierze etykietowym zbli偶a艂o nas do konkurencji. Pojawi艂 si臋 wi臋c pomys艂, by zmieni膰 technik臋, odej艣膰 od klasyki. Malowanie szk艂a to droga technologia, ale automatycznie powoduje, 偶e produkt si臋 wyr贸偶nia. Ma艂o mamy tego typu opakowa艅 na rynku. Materia艂 ogranicza艂 nas, ale i dawa艂 wiele dodatkowych korzy艣ci. Chwil臋 wcze艣niej wprowadzili艣my grawerowan膮 butelk臋, kt贸ra usp贸jnia ca艂膮 lini臋 piw premium. Pszeniczniak szczeg贸lnie pom贸g艂 w komunikacji tej zmiany.

Lini臋 piw premium?
M艢: Wi臋kszo艣膰 marek browaru to r贸偶ne style piwa. Kiedy powstawa艂y zdecydowali艣my wsp贸lnie z Browarem Amber, 偶e b臋dziemy je traktowa膰 indywidualnie. Dlatego ka偶da projektowana by艂a w inny spos贸b, maj膮c na wzgl臋dzie zwyczaje piwoszy i ich tradycyjne przyzwyczajenia. Trzy lata temu uda艂o si臋 je po艂膮czy膰 wsp贸ln膮 grawerowan膮 butelk膮 spinaj膮c膮 nasze marki w jedn膮 grup臋 tzw. PREMIUM.
R贸wnolegle powsta艂a te偶 linia 鈥濧MBER鈥 鈥 piw wyr贸偶niaj膮cych si臋 jako艣ci膮, dba艂o艣ci膮 o receptur臋 i przyst臋pn膮 cen膮, maj膮cych trafi膰 do os贸b zaczynaj膮cych swoj膮 przygod臋 z piwami regionalnymi.

Jaka jest r贸偶nica w projektowaniu nowego produktu a jaka dla istniej膮cego. Jaki jest udzia艂 projektant贸w we wprowadzaniu nowego produktu?
M艢:聽Ca艂y proces tworzenia nowego produktu przebiega zespo艂owo. Osoby decyduj膮ce to: klient, projektant i osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem 鈥 potem ca艂y zesp贸艂, kt贸ry te偶 ma wiele do powiedzenia. Zgodnie ze strategi膮 Browaru Amber, przy kreowaniu nowych styl贸w piwa szukamy inspiracji w tradycji Pomorza i Gda艅ska. Bardzo sztywno trzymamy si臋 tej zasady – reprezentujemy przecie偶 piwo regionalne. Po znalezieniu 鈥瀔orzeni鈥 staramy si臋 im nada膰 nowoczesny charakter. Browar Amber nie jest browarem rzemie艣lniczym. To browar 艣redniej wielko艣ci wi臋c staramy si臋 mu przypisa膰 zar贸wno tradycyjno艣膰 jak i nowoczesne spojrzenie na swoje produkty. 鈥濽ciekamy do przodu鈥. Tak ostatecznie, paradoksalnie powstaje nowa klasyka.
KR: W przypadku istniej膮cych produkt贸w, staramy si臋 je unowocze艣ni膰, dbaj膮c by konsument zauwa偶y艂 zmian臋 nadal rozpoznaj膮c mark臋. Tak by艂o z piwem Grand Imperial Porter. Czasami zmiana jest planowana na kilka etap贸w lub wspierana za pomoc膮 pojawienia si臋 wcze艣niej submarki, jak Grand Imperial Porter Chilli.

– – –

Polowanie na opakowanie to wsp贸lny projekt聽That’s Package聽艁owc贸w Dizjanu, kt贸ry prezentuje聽dobre, polskie opakowania, z kt贸rymi spotykamy si臋 jako konsumenci cz臋sto, zar贸wno聽w wielkich marketach jak i osiedlowych sklepikach. Omawiane opakowania maj膮 wyr贸偶nia膰 si臋 na聽p贸艂ce, by膰 艣wiadomie produkowane i pozycjonowane, aby uczciwie prezentowa艂y produkt聽i opowiada艂y sp贸jn膮 histori臋.

thats_package

Podziel si臋:

    Skomentuj!




    Menu Title