TypoPolo

25-04-2014

„TypoPoloÔÇŁ jest poj─Öciem opisuj─ůcym estetyczny fenomen, jakimi by┼éy amatorskie projekty reklam, szyld├│w┬ái napis├│w informacyjnych, wykonywane na potrzeby ma┼éego handlu i rzemios┼éa, kt├│re zafunkcjonowa┼éy w┬ápolskiej przestrzeni publicznej lat 90.

Polska typografia wernakularna

ÔÇ×TypoPoloÔÇŁ jest wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych┬áw Polsce. Symbolem czas├│w romatycznego prze┼éomu, w kt├│rych ÔÇ×ka┼╝dy m├│g┼é by─ç tym, kim chcia┼é i┬áwszystko by┼éo mo┼╝liweÔÇŁ.

Przez ┼Ťrodowiska profesjonalnych grafik├│w „TypoPoloÔÇŁ postrzegane jest przede wszystkim jako przejaw┬ánieudolno┼Ťci i z┼éego gustu projektant├│w-amator├│w. Rzadziej widzi si─Ö w nim form─Ö j─Özyka wizualnego┬áokre┼Ťlonej grupy spo┼éecznej czy ┼Ťwiadectwem zmieniaj─ůcej si─Ö estetyki. ÔÇ×TypoPoloÔÇŁ ┼é─ůczy w sobie┬ázarazem to, co najgorsze i najlepsze w polskiej grafice u┼╝ytkowej: jest przejawem┬ákiczu, amatorszczyzny i wulgarno┼Ťci, a jednocze┼Ťnie zawiera w sobie autentyczno┼Ť─ç,┬áprostolinijno┼Ť─ç i bezpo┼Ťrednio┼Ť─ç.

Dzi┼Ť, w zwi─ůzku z profesjonalizacj─ů rynku us┼éug drukarsko-reklamowych i zmian─ů standard├│w estetycznych,┬ástylistyka „TypoPolo” gwa┼étownie zanika. I chocia┼╝ ÔÇ×profesjonalnaÔÇŁ Helvetica zaw┼éadn─ů┼é szyldami i napisami┬áw polskich miastach, „TypoPolo” nie da si─Ö wymaza─ç. Pozostanie ju┼╝ zawsze z nami jako nieuznawana i┬áwstydliwa cze┼Ť─ç polskiej to┼╝samo┼Ťci wizualnej.

Wyparte ÔÇ×TypoPoloÔÇŁ stawia nas wobec szeregu wa┼╝nych pyta┼ä zwi─ůzanych z projektowaniem i kultur─ů┬áwizualn─ů: o zgubion─ů niedbale powojenn─ů tradycje liternicz─ů, o zapomniany etos┬árzemie┼Ťlnika-projektanta, o realn─ů u┼╝yteczno┼Ť─ç dizajner├│w na rzecz lokalnej┬áspo┼éeczno┼Ťci oraz o to, czyj j─Özyk wizualny i gust estetyczny rz─ůdzi w przestrzeni┬ápublicznej.

Wystawa ÔÇ×TypoPoloÔÇŁ jest pr├│b─ů uchwycenia i opisania dzia┼éa┼ä wizualnych┬ázwi─ůzanych z wernakularn─ů grafik─ů, przypadkow─ů typografi─ů i oddolnym┬áprojektowaniem. Na ekspozycj─Ö sk┼éadaj─ů si─Ö przyk┼éady: szyld├│w, liternictwa i napis├│w eksponowanych┬ána witrynach sklepowych w formie oryginalnych obiekt├│w i dokumentacji fotograficznej. Drug─ů cze┼Ť─ç┬áwystawy stanowi─ů projekty typograficzne i graficzne zrealizowane przez profesjonalnych projektant├│w,┬áposzukuj─ůcych inspiracji w ÔÇ×TypoPoloÔÇŁ. Ekspozycj─Ö podsumowuje zestaw przedsi─Öwzi─Ö─ç badaj─ůce kwesti─Ö┬áto┼╝samo┼Ťci wizualnej i projektowania dla lokalnych przedsi─Öbiorstw i rzemios┼éa.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: 29.04-15.06.2014
otwarcie: 29.04.2014 godz.19:00
wykłady: 25.05.2014

Wystawa powsta┼éa przy wsp├│┼épracy merytorycznej i organizacyjnej z galeri─ů Dizajn-BWA Wroc┼éaw.

W dniu 24 maja odb─Öd─ů si─Ö wyk┼éady po┼Ťwi─Öcone wernakularnej typografii, w kt├│rych b─Öd─ů uczestniczy─ç:┬áMarian Misiak, Hakobo, cz┼éonkowie Stowarzyszenia Miastodwa, galerii Dizajn-BWA┬áoraz inne osoby. Druga cz─Ö┼Ť─ç espozycji TypoPoloÔÇŁ jest planowana we wrze┼Ťniu 2014 roku w galerii Dizajn-BWA we Wroc┼éawiu.

Projektanci:
Edgar B─ůk, Tomek Bersz, Justyna Burzy┼äska i Maciej Lebiedowicz (PanTuNieSta┼é), Magda i Artur┬áFrankowscy (studio Fontarte), Rafaela Drazic, Kaja Gliwa, Jerzy Gruchot, Hakobo, Jakub Jezierski, Tymek┬áJezierski, Marian Misiak, Jarek Michalski, Ola Niepsuj, Olek Modzelewski, studio Moonmadness. Nikodem┬áPr─Ögowskim, studio Projektor, wroc┼éawscy typoaktywi┼Ťci, Rene Wawrzkiewicz, Zuzanna Rogatty

Zdj─Öcia:
Tomasz Bierkowski, El┼╝bieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, Robert Chwa┼éowski, Franciszek Cie┼Ťlak, Micha┼é┬áSzlaga, Maciej Zych

Wywiady i teksty:
Marian Misiak, Kaja Stępkowska, Agata Szydłowska, Rene Wawrzkiewicz, Aleksandra Jach i Katarzyna Słoboda

Oprawa graficzna:
Hakobo

Kurator:
Rene Wawrzkiewicz (Pracownia Krytyki Dizajnu, School of Form)

Podziel si─Ö:

    Skomentuj!




    Menu Title