„TypoPolo” jest pojęciem opisującym estetyczny fenomen, jakimi były amatorskie projekty reklam, szyldów i napisów informacyjnych, wykonywane na potrzeby małego handlu i rzemiosła, które zafunkcjonowały w polskiej przestrzeni publicznej lat 90.
„TypoPolo” jest wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce. Symbolem czasów romatycznego przełomu, w których „każdy mógł być tym, kim chciał i wszystko było możliwe”.
Przez środowiska profesjonalnych grafików „TypoPolo” postrzegane jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w nim formę języka wizualnego określonej grupy społecznej czy świadectwem zmieniającej się estetyki. „TypoPolo” łączy w sobie zarazem to, co najgorsze i najlepsze w polskiej grafice użytkowej: jest przejawem kiczu, amatorszczyzny i wulgarności, a jednocześnie zawiera w sobie autentyczność, prostolinijność i bezpośredniość.
Dziś, w związku z profesjonalizacją rynku usług drukarsko-reklamowych i zmianą standardów estetycznych, stylistyka „TypoPolo” gwałtownie zanika. I chociaż „profesjonalna” Helvetica zawładnął szyldami i napisami w polskich miastach, „TypoPolo” nie da się wymazać. Pozostanie już zawsze z nami jako nieuznawana i wstydliwa cześć polskiej tożsamości wizualnej.
Wyparte „TypoPolo” stawia nas wobec szeregu ważnych pytań związanych z projektowaniem i kulturą wizualną: o zgubioną niedbale powojenną tradycje literniczą, o zapomniany etos rzemieślnika-projektanta, o realną użyteczność dizajnerów na rzecz lokalnej społeczności oraz o to, czyj język wizualny i gust estetyczny rządzi w przestrzeni publicznej.
Wystawa „TypoPolo” jest próbą uchwycenia i opisania działań wizualnych związanych z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. Na ekspozycję składają się przykłady: szyldów, liternictwa i napisów eksponowanych na witrynach sklepowych w formie oryginalnych obiektów i dokumentacji fotograficznej. Drugą cześć wystawy stanowią projekty typograficzne i graficzne zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w „TypoPolo”. Ekspozycję podsumowuje zestaw przedsięwzięć badające kwestię tożsamości wizualnej i projektowania dla lokalnych przedsiębiorstw i rzemiosła.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: 29.04-15.06.2014
otwarcie: 29.04.2014 godz.19:00
wykłady: 25.05.2014
Wystawa powstała przy współpracy merytorycznej i organizacyjnej z galerią Dizajn-BWA Wrocław.
W dniu 24 maja odbędą się wykłady poświęcone wernakularnej typografii, w których będą uczestniczyć: Marian Misiak, Hakobo, członkowie Stowarzyszenia Miastodwa, galerii Dizajn-BWA oraz inne osoby. Druga część espozycji TypoPolo” jest planowana we wrześniu 2014 roku w galerii Dizajn-BWA we Wrocławiu.
Projektanci:
Edgar Bąk, Tomek Bersz, Justyna Burzyńska i Maciej Lebiedowicz (PanTuNieStał), Magda i Artur Frankowscy (studio Fontarte), Rafaela Drazic, Kaja Gliwa, Jerzy Gruchot, Hakobo, Jakub Jezierski, Tymek Jezierski, Marian Misiak, Jarek Michalski, Ola Niepsuj, Olek Modzelewski, studio Moonmadness. Nikodem Pręgowskim, studio Projektor, wrocławscy typoaktywiści, Rene Wawrzkiewicz, Zuzanna Rogatty
Zdjęcia:
Tomasz Bierkowski, Elżbieta Dymna i Marcin Rutkiewicz, Robert Chwałowski, Franciszek Cieślak, Michał Szlaga, Maciej Zych
Wywiady i teksty:
Marian Misiak, Kaja Stępkowska, Agata Szydłowska, Rene Wawrzkiewicz, Aleksandra Jach i Katarzyna Słoboda
Oprawa graficzna:
Hakobo
Kurator:
Rene Wawrzkiewicz (Pracownia Krytyki Dizajnu, School of Form)