panGenerator – wywiad

24-06-2015

Jeste┼Ťcie ciekawi do czego prowadz─ů zabawy z technologi─ů? Jak zamieni─ç kod w tworzywo dla projektanta i przekracza─ç kolejne fizyczne granice? Co robi─ç ┼╝eby czerpa─ç ze swojej pracy rado┼Ť─ç? Na te i wiele innych pyta┼ä znajdziecie odpowied┼║ w poni┼╝szym wywiadzie z Jakubem Ko┼║niewskim i Krzysztofem Goli┼äskim, kt├│rzy wraz z Piotrem Barszczewski i Krzysztofem Cybulskim, wsp├│┼étworz─ů kolektyw panGenerator.

pangenerator_zespol

Od lewej: Krzysztof Goliński, Jakub Koźniewski, Piotr Barszczewski i Krzysztof Cybulski

Spotykamy si─Ö przy okazji festiwalu WroArt, czyli przegl─ůdzie sztuki nowych medi├│w. Czym jest prezentowane tu Echoooooooo?

Jest to audio-kinetyczna instalacja interaktywna, kt├│ra pierwotnie powsta┼éa na festiwal art+bits w Katowicach w 2014 roku. Jej funkcj─Ö najkr├│cej mo┼╝na opisa─ç w nast─Öpuj─ůcy spos├│b. Za pomoc─ů mikrofonu d┼║wi─Ök trafia do ┼Ťrodowiska Pure Data, a tam jest zamieniany na wersj─Ö o┼Ťmiokana┼éow─ů, o zmienionym tonie i wysoko┼Ťci. Ka┼╝dy z g┼éo┼Ťnik├│w jest niezale┼╝ny, co pozwala na wprowadzenie op├│┼║nienia d┼║wi─Öku (efekt echa) oraz poruszanie si─Ö ka┼╝dego z osobna. Dla uzyskania lepszego efektu wprowadzili┼Ťmy efekt losowy – warto┼Ťci w algorytmach odpowiedzialnych za modyfikacj─Ö d┼║wi─Öku s─ů zmienne w czasie. ┼╗eby by┼éo jeszcze ciekawiej, to g┼éowice odpowiedzialne za ruch g┼éo┼Ťnik├│w poruszaj─ů si─Ö w dw├│ch osiach. Ruch w jednej z nich odbywa si─Ö w stosunku do g┼éo┼Ťno┼Ťci wydanego d┼║wi─Öku, a w drugiej do jego wysoko┼Ťci.


 

Echo jakich zagadnień i dyscyplin odbija się w tym projekcie?

W ┼╝adnym wypadku nie fokusujemy si─Ö na ┼╝adn─ů konkretn─ů dziedzin─Ö. Za ka┼╝dym projektem stoi dobry pomys┼é, kt├│ry ewoluuje podczas wielu burz m├│zg├│w i do niego dobierane s─ů adekwatne ┼Ťrodki. Ten projekt reprezentuje wiele p├│l po kt├│rych si─Ö poruszamy. Jest d┼║wi─Ök w czasie rzeczywistym, niestandardowa interakcja z u┼╝ytkownikiem, obecny jest element robotyczny/kinetyczny, jest te┼╝ przemy┼Ťlany projekt formy – przyk┼éadamy wag─Ö do tego jak nasze projekty wygl─ůdaj─ů.

Interdyscyplinarno┼Ť─ç zawsze pojawia si─Ö w kontek┼Ťcie naszej dzia┼éalno┼Ťci, ale jest ona wynikiem naszych umiej─Ötno┼Ťci – nie jest celem samym w sobie. Nie mamy ┼╝adnej checklisty, na kt├│rej odhaczamy kolejno: robotyk─Ö, kinetyk─Ö, d┼║wi─Ök, design itp.

Staramy się zawsze robić rzeczy ambitne, takich, których nie było. Proces raz jest łatwiejszy raz trudniejszy, ale zawsze doprowadzamy projekt do końca.

 

Projektowane przez was instalacje s─ů jakby interfejsami, ale troch─Ö innymi ni┼╝ te z kt├│rych korzystamy na co dzie┼ä. W jaki spos├│b zach─Öcaj─ů one do interakcji?

Sztuk─ů projektowania interfejs├│w jest nie wymusza─ç interakcji. Podczas projektowania skupiamy si─Ö na tym co chcemy przekaza─ç za po┼Ťrednictwem naszej instalacji i staramy si─Ö nie gubi─ç sensu ca┼éego projektu. Na ko┼äcu okazuje si─Ö, ┼╝e efekt jest bardzo anga┼╝uj─ůcy dla u┼╝ytkownika. Wydaje si─Ö nam, ┼╝e to za spraw─ů ÔÇ×filtraÔÇŁ czterech os├│b, kt├│re tworz─ů panGeneratora. Je┼╝eli kt├│ry┼Ť z nas nie czuje danego pomys┼éu to m├│wi dlaczego i pomys┼é ewoluuje a┼╝ do momentu kiedy wszyscy jeste┼Ťmy do niego przekonani. Du┼╝e znaczenie ma tu intuicja, bo ma┼éo jest bada┼ä usability sztuki.

Zdarzaj─ů si─Ö jednak projekty na pograniczu, np. projekt dla Muzeum ┼╗yd├│w Polskich – Macrofilm. To przyk┼éad utylitarnej instalacji, nie tylko artystycznej, ale r├│wnie┼╝ nosz─ůcej w sobie komponent informacyjny i u┼╝yteczny – wtedy mo┼╝na bada─ç interfejs.

Kiedy┼Ť zacz─Öli┼Ťmy pisa─ç manifest, kt├│ry jeszcze nie powsta┼é (i mamy nadzieje, ┼╝e nie powstanie), ale mamy kilka punkt├│w. Jednym z nich jest to, ┼╝eby nasze projekty nie wymaga┼éy instrukcji obs┼éugi ani ┼╝adnego tekstu kuratorskiego, kt├│ry wyja┼Ťnia dlaczego to jest fajne. Staramy si─Ö, ┼╝eby nasze prace by┼éy komunikatywne, co w do┼Ť─ç hermetycznej sztuce wsp├│┼éczesnej jest rzadko┼Ťci─ů. Troch─Ö jest to niepokoj─ůce, ┼╝e tak ma┼éo jest prac, kt├│re pozwalaj─ů czerpa─ç przyjemno┼Ť─ç z nawi─ůzywania relacji z odbiorc─ů.

 

W jednym z wywiad├│w wspominali┼Ťcie o rozwoju masy krytycznej „digital natives”, jak oceniacie jej rozw├│j w ciagu ostatnich 5 lat?

Wynikiem tego jest cho─çby to, ┼╝e jeden z nas uczy (Krzysztof Goli┼äski) w School of Form, gdzie studenci widz─ůc zastosowanie kodu w po┼é─ůczeniu z elektronik─ů nie chc─ů wyj┼Ť─ç z zaj─Ö─ç. Zaczyna pojawia─ç si─Ö pokolenie projektant├│w, kt├│rzy zaczynaj─ů korzysta─ç z tej wiedzy.

Osoby, kt├│re poznali┼Ťmy kilka lat temu, podczas prowadzonych przez nas warsztat├│w, prezentuj─ů ju┼╝ swoje prace na tegorocznym WroArt. ┼Ürodowisko nowo medialne jest skonsolidowane i przyjacielsko nastawione. Oparte jest na narz─Ödziach open source, a w t─Ö ide─Ö otwarto┼Ťci wpisane jest dzielenie si─Ö wiedz─ů, do┼Ťwiadczeniem i inspirowanie si─Ö nawzajem. Temat ten robi si─Ö co raz bardziej modny, a technologie i urz─ůdzenia staj─ů si─Ö co raz prostsze.

Programowanie nie jest zbyt skomplikowane, ale wymaga zmiany w my┼Ťleniu. Fajnie, ┼╝e projektanci ucz─ů si─Ö programowa─ç, ale musz─ů pami─Öta─ç, ┼╝e nigdy nie b─Öd─ů tak biegli jak zawodowi programi┼Ťci. Jednak ta wiedza jest potrzebna by mogli p┼éynnie wsp├│┼épracowa─ç z profesjonalistami.

 

Współpracować z profesjonalistami z jakich dziedzin?

Ze wszystkich dziedzin. Projektanci ÔÇ×statycznychÔÇŁ przedmiot├│w mog─ů wsp├│┼épracowa─ç z przedstawicielami nowych medi├│w aby tworzy─ç wsp├│lnie bardziej dynamiczne obiekty. Natomiast projektanci interfejs├│w i interakcji mog─ů przez eksperymenty wnie┼Ť─ç co┼Ť do ┼Ťwiata sztuki. Wszyscy razem mog─ů poszukiwa─ç nowych rozwi─ůza┼ä za pomoc─ů technologii.

W naszej dzia┼éalno┼Ťci staramy si─Ö nie tylko wykorzystywa─ç nowe media, ale je tworzy─ç tzn. nadawa─ç im form─Ö pewnej platformy i po┼é─ůczy─ç z artystyczn─ů ekspresj─Ö. Nie chcemy tworzy─ç obiekt├│w samych sobie. Tak te┼╝ by┼éo z Dodecaudion, kt├│ry by┼é innym podej┼Ťciem do wykonywania muzyki na ┼╝ywo.

 

Kod jest waszym tworzywem?

Tak, dlatego na wspomnianym wcze┼Ťniej School of Form jest przedmiot ÔÇ×Kod tworzywem projektantaÔÇŁ. Pisanie kodu to kunszt. Kod jest nie tylko tworzywem ale i narz─Ödziem takim jak kiedy┼Ť p─Ödzel i farby. Nie ma co gloryfikowa─ç kodu samego w sobie, ale jest to bardzo ciekawe medium r├│wnie┼╝ z punktu analizy filozoficznej. Jest pewna teoria m├│wi─ůca jak bardzo tw├│j j─Özyk ogranicza to, co mo┼╝esz za jego po┼Ťrednictwem wyrazi─ç i w przypadku kodu nabiera to bardzo ciekawych znacze┼ä. Programowanie to nie sama matematyka, jest w tym bardzo du┼╝o fantazji.

Nale┼╝y r├│wnie┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na to, ┼╝e kod jest wzmacniaczem twojego umys┼éu, poszerza spektrum tego co mo┼╝na zrobi─ç i co jest wykonalne. Istniej─ů fizyczne bariery wykonania niekt├│rych koncept├│w artystycznych – natomiast maj─ůc dobry kod jeste┼Ť w stanie zrobi─ç wszystko. To jest taki hiper-p─Ödzel, bez fizycznych ogranicze┼ä.

 

Jedna z dziedzin, kt├│r─ů si─Ö zajmujecie to design krytyczny. Przyk┼éadem jest dobrze znana bransoletka Tactilu, kt├│ra zwraca uwag─Ö na rol─Ö dotyku i jego zanikanie. Na co jeszcze chcieliby┼Ťcie zwr├│ci─ç uwag─Ö w waszych kolejnych projektach?

B─Ödziemy chcieli poruszy─ç tematyk─Ö ubieralnych technologii, tego jak bardzo technologia mo┼╝e ingerowa─ç w nasze ┼╝ycie. Jak bardzo jeste┼Ťmy w stanie zgodzi─ç si─Ö na to i pozwoli─ç przej─ů─ç kontrol─Ö nad naszym ┼╝yciem i zachowaniem. Na ile jeste┼Ťmy w stanie zaufa─ç urz─ůdzeniom.

Innym ciekawym, projektem krytycznym by┼é Float, poruszaj─ůcy tematyk─Ö tego kto jest autorem dzie┼éa, je┼╝eli artysta w 100% zleca wykonanie dzie┼éa podwykonawcom. Je┼╝eli stworzy┼éem t─Ö instalacj─Ö w kt├│rej de facto autorem pracy by┼éa p┼éywaj─ůca w akwarium ryba, to gdzie si─Ö ko┼äczy moje autorstwo, a gdzie zaczyna jej? Nie do ko┼äca m├│wimy o czym jest ta praca, wi─Öc jedni mog─ů z tego wyci─ůgn─ů─ç to co ja my┼Ťl─Ö, a inni wyci─ůgali jeszcze zupe┼énie inne wnioski. Fajnie kiedy praca jest otwarta na interpretacj─Ö i mo┼╝e by─ç tematem do dyskusji.


 

Co jest celem waszej dzia┼éalno┼Ťci?

Nie mamy d┼éugofalowej strategii ani wizji zbawiania ┼Ťwiata. Ale jakby si─Ö przy okazji uda┼éo to nie b─Ödziemy si─Ö broni─ç.

Wierzymy, ┼╝e to co tworzymy ma szerszy wymiar. Inspirowanie innych, przecieranie nowych technologicznych szlak├│w. Pokazywanie, ┼╝e warto uczy─ç si─Ö nowych technologii poprzez sztuk─Ö, kt├│re p├│┼║niej mog─ů by─ç wykorzystane w bardziej praktycznych celach. St─ůd anga┼╝ujemy si─Ö w edukacj─Ö i warsztaty. A poza tym fun, fun, fun.

 

Obecnie, wiele m├│wi si─Ö o nowych mediach. Kilkadziesi─ůt lat temu te┼╝ istnia┼éy nowe media, nie kt├│re z nich mo┼╝na by┼éo zobaczy─ç na wystawie ÔÇ×Kosmos WzywaÔÇŁ w warszawskiej Zach─Öcie. Kto opr├│cz Krzysztofa Wodiczko dobrze reprezentowa┼é ten nurt?

Winiarski, ale niestety oszala┼é bo by┼é za bardzo do przodu. U┼╝ywa┼é wyci─ůg├│w ksi─Ögowych do generowania liczb losowych, a te z kolei do malowania p┼é├│cien. Przedstawia┼é spos├│b my┼Ťlenia o losie przez liczby. Fantastyczna sprawa.

Mamy przyjemno┼Ť─ç wsp├│┼épracowa─ç z Krzystofem Wodiczko przy jednym projekcie, kt├│ry nie d┼éugo b─Ödzie mia┼é premier─Ö. Zapraszamy do ┼üodzi 26 czerwca. On rzeczywi┼Ťcie by┼é pionierem nie tylko w Polsce ale w skali globalnej. Stworzy┼é du┼╝o zaawansowanych technologicznie projekt├│w, bior─ůc pod uwag─Ö dost─Öpne wtedy ┼Ťrodki. Z zasady sztuka oparta na technologii du┼╝o szybciej si─Ö starzeje, wyj─ůtkiem s─ů jego projekty. Prekursorskim dzie┼éem, w kategorii mapingu wielkoskalowego by┼éa projekcja swastyki na ambasadzie Chin.

┼Üledz─ůc histori─Ö tych i wielu innych projekt├│w, mo┼╝na zauwa┼╝y─ç, ┼╝e wiele element├│w powtarza si─Ö na przestrzeni czasu. St─ůd trzeba mie─ç troch─Ö w sobie pokory, w szczeg├│lno┼Ťci kiedy my┼Ťli si─Ö, ┼╝e odkry┼éo si─Ö co┼Ť nowego. To mog┼éo ju┼╝ istnie─ç dawno temu tylko w mniej zaawansowanej technologicznie formie.

To co jest teraz bardzo modne w dziedzinie muzyki elektronicznej, czyli wykorzystywanie fal m├│zgowych do generowania dzwi─Ök├│w – by┼éo ju┼╝ tematem prac artyst├│w w latach 50-tych. Robili to jednak z wykorzystaniem medi├│w, kt├│re by┼éy dost─Öpne w tamtych czasach. Teraz to jest prostsze, wi─Öc coraz bardziej przestaje by─ç wielkim wow! A bazowanie jedynie na technologicznym zachwycie, nie jest najlepszym rozwi─ůzaniem.

Dlatego staramy si─Ö robi─ç rzeczy kt├│re maja w sobie tre┼Ť─ç i form─Ö, nie s─ů pochodnymi mody na dan─ů technologi─Ö. Balansujemy pomi─Ödzy bardzo artystycznym podej┼Ťciem, designem, a zabaw─ů technologiczn─ů.



Podziel si─Ö:

    Skomentuj!




    Menu Title