Berlin TYPO to jedna z najwi臋kszych i najbardziej popularnych konferencji-festiwali po艣wi臋conych kulturze wizualnej i grafice u偶ytkowej. TYPO od 1995 r. roku odbywa si臋 cyklicznie w Berlinie, Londynie i San Francisco TYPOTALKS to 3 dni, 1600 os贸b zainteresowanych obliczem wsp贸艂czesnego projektowania: student贸w,projektant贸w oraz czo艂贸wka dziennikarzy, krytyk贸w, teoretyk贸w projektowania.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny i przekrojowy, zapraszani s膮 nie tylko projektanci, ale r贸wnie偶 socjologowie, psychologowie, filozofowie, specjali艣ci od robotyki czy sztucznej inteligencji. Poruszane tematy dotycz膮 problem贸w kulturowych, technologicznych, prawnych i oczywi艣cie projektowych. To tak偶e liczne warsztaty.
Tym razem tematem przewodnim by艂 鈥濩harakter鈥, jednak b臋d臋 u偶ywa艂 tu oryginalnej pisowni 鈥濩haracter鈥 bo zdecydowanie lepiej oddaje sens tytu艂u wydarzenia. Jak dobrze wiemy w j臋zyku angielskim s艂owo character oznacza charakter jak i liter臋. Gdyby podsumowa膰 to jednym zdaniem to w samej typografii nic si臋 nie zmieni艂o dalej musi by膰 czytelna, natomiast zmienia si臋 kontekst, no艣niki i narz臋dzia. A zadanie projektanta mo偶na okre艣li膰 tytu艂em prezentacji Jean Fran莽ois Porchez 鈥濧dd value to Invisible鈥.
Litery s膮 jak Leonardo Di Caprio
To stwierdzenie, r贸wnie偶 pochodzi ze wspomnianej wcze艣niej prezentacji, w sumie to s膮 one jak ka偶dy inny dobry aktor. Ogl膮daj膮c film z DiCaprio wszyscy wiemy, 偶e to On, ale w danym momencie jest dla nas Wilkiem z Wall Street, kt贸ry porwa艂 nas swoj膮 gr膮. Tak samo jest z fontami, litery te same ale raz czyta si臋 lepiej raz gorzej. Te r贸偶nice J. F. Porchez przedstawi艂 na przyk艂adach, przy kt贸rych tworzeniu bra艂 udzia艂, przekr贸j by艂 szeroki od kroju pisma na wy艣wietlacze w autobusach, po kroje pism dla Louis Viton. Kilka slajd贸w z jego prezentacji mo偶na znale藕膰 tu>>
Jednak na co dzie艅 mo偶emy dostrzec przerost formy nad tre艣ci膮 i zalew 鈥瀟ypograficznych鈥, 鈥瀒nspiruj膮cych鈥 cytat贸w, w kt贸rych tre艣膰 jest zabita form膮. Dlatego chcia艂bym, 偶eby zi艣ci艂 si臋 tytu艂 prezentacji Gemmy O鈥橞rien 鈥濪eath to inspirational quotes”
Ale kr贸tka, inteligentna i nieprzekombinowana forma tekstowa mo偶e by膰 na prawd臋 ciekawa, co pokaza艂 Eric Jarosinski, filozof kt贸ry na rzecz Twittera porzuci艂 pisanie opas艂ych ksi膮g filozoficznych. Jako jedna z nie wielu prezentacja 鈥濶othing new. Nihilism as character development” jest og贸lnodost臋pne on-line (pozosta艂e tylko dla uczestnik贸w, po zalogowaniu), wi臋c warto j膮 zobaczy膰.
Decentralizacja
Myon to imi臋 robota, kt贸ry wraz z prof. dr. Manfredem Hilde wyst膮pili na konferencji. Najwa偶niejsz膮 jego cech膮, jest to 偶e nie kieruje nim 偶aden centralny uk艂ad, ka偶dy z modu艂贸w (np. r臋ka, noga, g艂owa) da si臋 艂atwo demontowa膰, zamienia膰 miejscami, jak i obserwowa膰 ich zachowanie po odizolowaniu od 鈥瀋ia艂a鈥 – jako samodzielny uk艂ad. Drug膮 istotn膮 cech膮 jest interakcja robota z otoczeniem. Na jego ruchy wp艂ywa nie tylko informacja wysy艂ana przez system, ale r贸wnie偶 ta z otoczenia robota.
Wed艂ug mnie, taki te偶 charakter powinno mie膰 wsp贸艂czesne projektowanie. Zmierzaj膮 ku temu wsp贸艂czesne systemy identyfikacji wizualnej, responsywne strony internetowe, flat design stworzony po to 偶eby skupi膰 lepiej na projektowaniu interakcji. Jedyne do czego powinny by膰 dopasowane wsp贸艂czesne projekty, do ci膮g艂ej zmiany.
Dystrybucja
Warto by艂o si臋 wybra膰 na prezentacj臋 Petera Bilaka, kt贸rej tematem by艂y licencje na fonty i ich przysz艂o艣膰. Po prze艣ledzeniu rozwoju rynku muzycznego i dystrybucji muzyki, iTunes, Spotify, postanowi艂 sam stworzy膰 bardzo ciekawe rozwi膮zanie. Fontstand, czyl miejsce z kt贸rego mo偶esz wypo偶ycza膰 fonty i w pe艂ni je przetestowa膰, za nim dokonasz zakupu. Do powstania tego projektu przyczyni艂y si臋 te偶 dane pochodz膮ce z serwisu Typoteque – 8% z zakupionych kroj贸w pisma, nigdy nie zosta艂o pobranych鈥 Oznacza to tyle, 偶e by艂a to po prostu legalizacja, posiadanego ju偶, pirackiego kroju. Cz臋sto pirackie wersje s膮 s艂abej jako艣ci, i nie posiadaj膮 wszystkich odmian (jest tyle znak贸w ile z pdf-a uda艂o si臋 wyci膮gn膮膰). Osoba, kt贸ra 艣ci膮ga taki font, mo偶e na tej podstawie wyrobi膰 sobie z艂膮 opini臋 na temat orygina艂u. Natomiast na Fontstand mo偶na wypo偶yczy膰 kroje pism najwy偶szej jako艣ci.
Polacy
Tym razem reprezentowali nas Jan Sowa, Jan Bajtlik i ASP z 艁odzi, kt贸re przedstawi艂o swoje dziedzictwo, czyli 艂贸dzka awangarda i stan obecny.
Prezentacja Jana Sowy otwiera艂a konferencj臋 i by艂a chyba jedn膮 z najbardziej merytorycznych. Mia艂a jeden minus – zbyt akademicki ton. Najkr贸cej m贸wi膮c, prezentacja by艂a o korzeniach designu w awangardowych ruchach artystycznych – bo to one sprowadza艂y sztuk臋 do najbli偶szego otoczenia cz艂owieka. A tak偶e o rozdarciu mi臋dzy ide膮 designu a wymaganiami rynku i kapitalizmu. Co dobrze obrazuje rze藕ba zawarta w ostatnim slajdu prezentacji:
Jan Bajtlik natomiast przedstawi艂 sw贸j projekt Typogryzmo艂, na kt贸ry sk艂adaj膮 si臋 dziesi膮tki przeprowadzonych warsztat贸w i ksi膮偶ka pod tym samym tytu艂em. Celem jest pozwolenie dzieciom na ekspresje i kreatywno艣膰, dlatego te偶 adresatami s膮 ich rodzice. Prezentacj臋 Bajtlika mo偶na obejrze膰 r贸wnie偶 online.
Prezentacja jak i ksi膮偶ka spotka艂y si臋 z bardzo du偶ym zainteresowaniem, st膮d kolejka po autograf, a raczej dedykowan膮 ilustracj臋!
W kontek艣cie ca艂ej konferencji brakowa艂o mi takich merytorycznych performance鈥櫭硍 jak ten sprzed dw贸ch lat Grzegorza Laszuka.
By艂y te偶 oczywi艣cie s艂abe prezentacje, ale nie ma co si臋 na nich skupia膰, lepiej jest sobie odpowiedzie膰 na pytanie, kt贸re mija艂em w drodze do hostelu: