Dyplom Magdaleny Chojnackiej

21-05-2010


Dzisiaj Magdalena Chojnacka przedstawi wam sw贸j projekt dyplomowy na ASP w Krakowie na wydziale Form Przemys艂owych w 2009. Szkoda 偶e organizatorzy tegorocznych targ贸w etnodizajnu nie zapoznali si臋 z nim. Jakby to uczynili, to mo偶e wtedy niezbyt ciekawe hale wystawowe nabra艂yby wi臋cej 偶ycia i stanowi艂y integralny element wystawy.

Oto s艂owa kt贸rymi projektantka opisuje sw贸j projekt:

Projekt opiera si臋 na tworzeniu zjawiska, w kt贸rym szare, monotonne blokowisko zacznie zaskakiwa膰, bloki b臋d膮 mieni膰 si臋 r贸偶norodno艣ci膮 barw i struktur, zaczn膮 by膰 bogate wizualnie.

Architektura jest „sztuk膮 budowania obraz贸w” przestrzennych, dla odbiorcy jest przede wszystkim zjawiskiem wizualnej percepcji, nast臋pstwem wra偶e艅 wzrokowych, szczeg贸lnie bogatych, gdy jeste艣my w ruchu, w臋druj膮c placami, ulicami miasta. Mo偶na j膮 zatem postrzega膰 i czyta膰 u偶ywaj膮c kategorii sekwencji, kadru, uj臋cia.

W projekcie uwzgl臋dniam uk艂ad odniesienia w tworzeniu obiekt贸w architektonicznych, w celu uzyskania mobilno艣ci obraz贸w. Funkcji wizualnej, wp艂ywaj膮cej na nie tylko wizerunek miast, ale przede wszystkim na mieszka艅c贸w, gdy偶 to oni s膮 najcz臋stszymi obserwatorami i u偶ytkownikami, nie tylko samych budynk贸w, ale r贸wnie偶 przestrzeni wok贸艂.
Pos艂u偶y艂am si臋 „zmyleniami optycznymi”, aby zaskakiwa膰聽 widza.
Przestrze艅 miast dotyka nas聽 za spraw膮 szoku, kt贸ry wyrywa nas z jej mimowolnego postrzegania, nawyku u偶ytkowania. Szok ten wywo艂uj膮 u nas rzeczy tworzone odwa偶nie. Element ryzyka przynosi cz臋sto zdumiewaj膮ce efekty. Taki efekt chcia艂am uzyska膰 stosuj膮c struktury barwne na elewacjach, zmieniaj膮ce i zaskakuj膮ce widza, w zale偶no艣ci od tego gdzie w danym momencie si臋 znajduje. Przestrze艅 wok贸艂 budynk贸w dope艂nia ca艂o艣ci, relacje mi臋dzy budynkami a przestrzeni膮 s膮 sp贸jne, uporz膮dkowane i staj膮 si臋 atrakcyjne dla mieszka艅c贸w blok贸w.

Obszar projektowy jakim si臋 zajmowa艂am, obejmuje trzy ulice: kurpiowsk膮, 艂owick膮 i 艣l膮sk膮 w Jastrz臋biu Zdroju. Na ka偶dej z tych ulic dominuje jeden typ bry艂y budynku: wertykalny, horyzontalny i zbli偶ony do sze艣cianu. Ulice koresponduj膮 ze sob膮, tworz膮c jeden obszar projektowy. Dzi臋ki r贸偶norodno艣ci bry艂 i ukszta艂towania terenu poszczeg贸lnych ulic, daje to mo偶liwo艣膰 przedstawienia zmienno艣ci struktur dostosowanych do danej sytuacji. Raz mieszkaniec jest „zmuszony” do poruszania si臋 wzd艂u偶 budynku i w艂a艣nie wtedy widoczny jest efekt zmienno艣ci (ulica 艂owicka), innym razem porusza si臋 blisko elewacji, gdy偶 bloki s膮 ciasno rozmieszczone i teren jest pag贸rkowaty, st膮d efekt jest najsilniejszy z bliska widzianej elewacji (艣l膮ska), innym razem bry艂a wertykalna oddzia艂uje zmienno艣ci膮 barwn膮, gdy zbli偶amy si臋 z przeciwka do bloku (kurpiowska). Nazewnictwo poszczeg贸lnych ulic r贸wnie偶 wp艂yn臋艂o na posta膰 zastosowanej struktury, nie ma by膰 to dos艂owne zapo偶yczenie z folkloru (pasiaki 艂owickie, wycinanka kurpiowska), czy te偶 jak w przypadku ulicy 艣l膮skiej struktura w臋gla kamiennego, ale jest to bardziej inspiracja i ch臋膰 zachowania charakteru nazwy, a ni偶eli g艂贸wne za艂o偶enie projektu.

Dzi臋kuje bardzo Magdalenie Chojnackiej za przes艂any projekt i przedstawienie ciekawego pomys艂u kt贸ry, mam nadziej臋, b臋dzie inspiracj膮 dla powstaj膮cych budowli.

Czekam r贸wnie偶 na Twoje projekty:)

Podziel si臋:

    Tagi: , ,

    Skomentuj!




    Menu Title