Jednoręki rekuperator

15-10-2013

Działa na zasadzie „jednorękiego bandyty” i zachęca mieszkańców do sprzątania po swoich pupilach. Rekuperator stanął w Poznaniu, a już wkrótce podobne urządzenia pojawią się w Gdańsku i Toruniu. Wszystko w ramach akcji promującej ideę Think Blue firmy Volkswagen w Polsce. Wizja urządzenia powstała podczas warsztatów projektowych „Think Blue. Jam”.

Akcja Think Blue w Polsce rozpoczęła się na początku lipca. Wtedy właśnie Volkswagen wraz z mieszkańcami zasadził niebieskie lobelie na miejskich skwerach. Poznaniacy, gdańszczanie i torunianie mogli również zabrać ze sobą paczuszki z nasionami niezapominajek, mających przypominać o działaniach spod znaku „niebieskiej ekologii” każdego dnia.

Jednak był to dopiero początek akcji. Volkswagen chciał bowiem, aby o jej ostatecznym kształcie zadecydowali sami mieszkańcy. I to właśnie z myślą o ich potrzebach i sugestiach zorganizowano warsztaty „Think Blue.Jam”. Młodzi projektanci, pracując metodą design thinking, zapytali mieszkańców o to, czego najbardziej brakuje w ich okolicy i co chcieliby w niej zmienić. Podczas dwóch dni „burzy mózgów” wygenerowano ponad 400 pomysłów. Następnie nadszedł czas na prototypowanie instalacji i testowanie ich działania.

Pod głosowanie mieszkańców na fanpage’u Volkswagen Polska oddano trzy projekty: Rekuperator, Barometr Nastrojów oraz Rower Przeciwsłoneczny. Każdy z nich miał jednocześnie ucieleśniać ideę promowaną przez Volkswagena i przez zabawę zachęcać do zachowań ekologicznych i prospołecznych. Najbardziej spodobał się Rekuperator wygrywając w trzech miastach.

Cieszy mnie zainteresowanie ideą Think Blue w Polsce. Wiemy, że nasze urządzenie może nie rozwiąże całkowicie problemu, ale na pewno zwróci na niego uwagę. Akcja już wzbudziła duże zainteresowanie i wywołała dyskusję, a o to nam właśnie chodzi. Nie mamy wątpliwości co do tego, że postąpiliśmy słusznie oddając głos mieszkańcom i pozwalając im decydować o kształcie akcji Think Blue w Polsce. Najwyraźniej właśnie taka dyskusja jest w naszym kraju potrzebna – mówi Mateusz Liśkiewicz, kierownik ds. komunikacji marki Volkswagen w Volkswagen Group Polska.

Osoba, która zechce skorzystać z Rekuperatora, po wrzuceniu do niego nieczystości, usłyszy brawa, fanfary i gratulacje w formie entuzjastycznych haseł „Dobra robota”, „Zmieniasz świat” czy „Rekuperacja zakończona”. Następnie weźmie udział w zabawie działającej na zasadzie „jednorękiego bandyty”, ponieważ po pociągnięciu za dźwignię nastąpi losowanie obrazków na elektronicznym ekranie. Jeśli ukaże się sekwencja tych samych ilustracji, gracz wygra piłeczkę dla czworonoga. Gdy właścicielowi psa nie poszczęści się, otrzyma gromkie brawa lub gratulacje emitowane z urządzenia. Z maszyny można również pobrać biodegradowalne woreczki do sprzątania po psie.

Miejsce postawienia urządzenia było konsultowane z lokalnymi władzami i działaczami społecznymi. Volkswagenowi zależało bowiem, aby maszyna służyła przede wszystkim mieszkańcom. Ostatecznie zdecydowano, że Rekuperatory staną na osiedlach, w miejscach codziennych spacerów z czworonogami.

Rekuperator będzie służył mieszkańcom przez około miesiąc.

Urządzenie jest prototypem realizującym pewną ideę i – jak większość  rozwiązań powstałych w ramach akcji Think Blue na całym świecie – ma przez zabawę prowokować do zmiany postaw na bardziej proekologiczne. Rekuperator został przez nas przetestowany w procesie produkcji, ale prawdziwa próba to oddanie go do użytku mieszkańców Gdańska, Poznania i Torunia. Chcemy zobaczyć jak zareagują na urządzenie, czy maszyna będzie służyć celowi, dla którego została stworzona i co należy w niej jeszcze poprawić. Jeśli tylko pomysł się sprawdzi, nie wykluczamy postawienia kolejnych Rekuperatorów. Już zgłaszają się do nas przedstawiciele innych miast z prośbą o zainstalowanie naszych urządzeń na ich terenie – mówi Mateusz Liśkiewicz. – Nie zastąpią one oczywiście zwykłych koszy i nie będą nam towarzyszyły przy każdym trawniku. Akcja ma bowiem przełamać w nas pewną barierę i zachęcać do sprzątania po psach oraz wytworzyć modę na czyste trawniki.

Wszystka super, tylko projekt mógłby być inny:)

Więcej informacji o idei Think Blue znajduje się nas stronie: www.volkswagen.pl/thinkblue

Podziel się:

    Skomentuj!




    Menu Title